Hösten 2018 Våren 2019

Teaterprat fördjupar vi oss i scenkonstens värld från varierande infallsvinklar. Tillsammans med våra inbjudna gäster pratar vi om allt från stora konstnärliga frågeställningar till intressanta detaljer i ett specifikt föreställningsarbete, och det i form av en podcast eller offentligt samtal.

Tidigare tillfällen: 

Scenkonst och pedagogik för en exklusiv publik  – barn och unga med funktionsvariationer. 

Torsdag 11 april kl 18.00-20.30 på Folkteatern, Norra Rådmansgatan 23, Gävle
Seminariet har fri entré och hålls på engelska. Vi bjuder på fika. Förboka din plats via bokningslänken i kalendariet längst ner på sidan. 

Välkommen till ett seminarium utifrån projektet Scen:se som genomförs här i Gävleborg med Folkteatern som en av samarbetsparterna. Scen:se är en unik satsning som skapar scenkonst och konst specifikt utformad för barn och unga med svåra intellektuella och kognitiva funktionsvariationer. Projektet riktar sig framför allt till elever och pedagoger på grund- och gymnasiesärskolor.

Kvällen består av två föreläsningar med våra gäster Kelly Hunter och Dr Gill Brigg

Att skapa underverk tillsammans
Kelly Hunter är regissör och konstnärlig ledare för den London-baserade teatergruppen Flute Theatre. Här på Folkteatern är hon inbjuden att regissera Shakespeares Hjärtslag, den andra föreställningen som produceras inom projektet Scen:se. 
Hon ses som en pionjär i Storbritannien och har rönt stor uppmärksamhet med att använda Shakespeares pjäser i sina föreställningar för barn och unga i särskolorna, framför allt för elever inom autismspektrum. Kelly Hunters utgångspunkt baseras på det mest grundläggande i alla Shakespeares berättelser; vad det innebär att vara människa i mötet med en annan människa. För några år sedan gav hon ut boken; ”The Hunter Heartbeat Method” (förlag Routledge).

Pedagogiken och leken: förena lärare och konstnärer i projektet Scen:se
Dr Gill Brigg är dramapedagog som specialicerat sig på att arbeta med drama och göra scenföreställningar för barn och unga med grava kognitiva funktionsvariationer. Hon medverkar i projekt Scen:se i arbetet mot träningsskolan, hon har fortbildat personal i dramapedagogik och estetiska läroprocesser inom särskolan. Hon har också ansvar för det pedagogiska efterarbetet som är kopplat till föreställningarna Stranden och Shakespeares Hjärtslag.

Dr Gill Briggs avhandling heter “Theatre for audiences labelled as having profound, multiple and complex learning disabilities: assessing and addressing access to performance.” (University of Nottingham) 

Läs mer om Scen:se här

Läs mer om Scen:se på Länsteatrarnas hemsida

 

 

Hösten 2018 bjöd vi in till:
► Möt den engelska regissören Tim Webb
Tim Webb regisserade den första föreställningen inom SCEN:SE. Stranden utgår ifrån dikten ”Dover Beach” skriven av Matthew Arnold, svensk översättning av Erik Uddenberg.

Tim Webb arbetar multisensoriskt och interaktivt, utifrån publikens behov, med lukt, smak, rumsligt medvetande, beröring, syn och hörsel. Föreställningarna byggs upp i flera lager för att kunna kommunicera med barn och unga med olika funktionsvariationer.

Tim Webb har mer än 30 års erfarenhet av att skapa scenkonst för just dessa målgrupper tillsammans med sin grupp Oily Cart Theatre i London, där han är konstnärlig ledare.

Under kvällen berättade han om sitt arbete, visade klipp från tidigare föreställningar med Oily Cart Theatre och samtalade med två av skådespelarna som medverkar i Stranden – Eva von Hofsten och Arabella Lyons.

_________________________________________________________________________________________

Med anledning av produktionen Rivers of Färila, inspirerad av Per Jonssons liv och verk, bjöd vi in till ett antal samtalskvällar i november under rubriken Teaterprat, som tar avstamp i Hälsingland, konsten, vad som formar en människa och hur man förvaltar ett arv.

Per Jonsson var en världsberömd koreograf och dansare som växte upp i närheten av Hyttebo, Färila. Hans fiolspelande tog honom till Stockholm, till dansen och koreografin och ett av de största genombrotten i svensk danshistoria. Men bredvid framgångssagan ryms frågor kring identitet, prestation, psykisk ohälsa och omgivningens krav.

Rivers of Färila har urpremiär på Slottescenen i Ljusdal den 1 december.

► Rörelser i Hälsingland
Vilka rörelser har skapat förutsättningar för livet i Hälsingland idag? Vi gör under kvällen djupdykningar i några av de rörelser som präglade 50-70-talen i Hälsingland och därmed också Per Jonssons uppväxt.

Tre miniföreläsningar ringar in tre olika skeenden i samhället, Gröna vågen, Industrialisering och Norm- och attitydsförändringar, som kanske kan hjälpa oss att se vad som varit avgörande för hur Hälsingland ser ut idag.

Gäster var Gunilla Kindstrand, Lars Berglund, Ingela Broström och Elisabet Olinder

 

► Hälsingesonen Per Jonsson – vem var han och hur förvaltas ett dansarv?
En världsberömd koreograf och dansare från Färila. En som banade väg för en ny era inom den moderna dansen i Sverige och världen. Men vem var Per Jonsson och vad skapade han?

I ett samtal som tar upp frågor om konsten, personen, förvaltandet av ett arv och vad det kan lära oss idag, möttes Agneta Söderqvist, Håkan Mayer, Owe Norberg och Frida Krantz som på olika sätt påverkats av Per och som nu själva påverkar genom hans konst.

_________________________________________________________________________________________

Folkteaterns podcast Teaterprat, hittar du på iTunes, Soundcloud eller i din Podcaster, sök på Folkteatern Gävleborg.

Spelschema