fbpx

Dumas mästare i mångfald

Det Paris som Alexandre Dumas kommer till 1822 som 20-åring har genom revolutionen blivit en möjligheternas stad. Han har rätt kön, rätt ålder och kommer från rätt samhällsklass.

Den gamla adelns privilegier hade sopats undan redan på 1790-talet och nu är det den personliga dugligheten som  avgör om man ska klättra uppför eller nedför samhällsstegen. Dumas var fast besluten att klättra uppåt.
Han får jobb som kopist på ett kansli, det enda han äger är en vacker handstil.

Fem år senare möter han genom ett engelskt teatersällskap för första gången Williams Shakespeares verk. Det blir en omskakande upplevelse trots att Dumas inte förstår språket. Det första drama Dumas själv skriver blir på shakespearskt sätt också fyllt av passioner, död och svek.

1829 dyker den nu så välkända frasen ”Fortsättning följer i nästa nummer” för första gången upp, i tidningen ”Revue de Paris”. Följetongen är född – lika viktig för tidningsindustrin som någonsin revolutionen för det politiska livet.

Utan dessa följetonger inget Dallas eller Falcon Crest. Och nu börjar också Alexandre Dumas skriva romaner, i följetongsform. Dumas har många medarbetare i sitt arbete. Bland andra Maquet som hjälper honom med Greven av Monte Cristo. Dumas får utstå mycket kritik för sitt sätt att arbeta av den samtid som hyllade det ensamma skapandet.

Dumas tjänade nu oerhörda pengar på sitt skrivande och han lät bygga ett slott utanför Paris där han fick ”Jag älskar den som älskar mig” inhugget i frisen ovanför ingången. Han fortsatte också arbeta för teatern och hans sju timmar långa uppsättning av Drottning Margot 1847 blev en jättesuccé. Till föreställningarna gjorde Dumas allt själv, från regi till teatermaskineri.

Men efter 1848-års revolution blev det allt svårare för honom att få sina romaner förlagda och sålda. På 1860-talet finner man honom, likt pjäsens Edmond Dantes, i Italien tillsammans med Garibaldi i kampen för en italiensk nation.

Dumas leder också utgrävningarna i Pompeji, startar en tidning och kämpar för jordreformer. Under några år blommar han upp igen och arbetar febrilt. Blott med ålderns rätt lugnade han småningom ned sig. Alexandre Dumas dog 1869, 67 år gammal.

 

Folkteaterns uppsättning av Greven av Monte Cristo spelades för en publik i alla åldrar, även i skolan och blev en stor framgång för teatern.

 

Av: Alexandre Dumas

Regi och manus: Ulf Fembro

Manus och dramaturgi: Joakim Stenshäll

Scenografi, kostym, mask: Claes Wiberg

Ljus: Göran Svensson

Musik: Liszt, Donizetti, Lars Fembro

 

Medverkande:

Rolf Berlin

Lars Fembro

Daniel Goldmann

Lasse Karlsson

Victor Lopez von Unge

Sara Svanberg

 

55 framföranden. Premiär 1 oktober 1991 i Söderhamn.

 

Spelorter:

Alfta

Bergsjö

Bollnäs

Bomhus

Edsbyn

Forsa

Färila

Gävle

Hassela

Hofors

Hudiksvall

Järvsö

Lingbo

Ljusdal

Ljusne

Los

Njutånger

Näsviken

Ockelbo

Regnsjö

Sandviken

Stocka

Stockholm

Söderhamn

Torsåker

Vallsta

Östanbo