fbpx

Folkteatern Gävleborgs nya scenkonstnärer 2021-2026

Alma Lindé, dramatiker
Alma är utbildad dramatiker och dramaturg vid Stockholms Konstnärliga Högskola. Innan hennes studier frilansande hon som regissör och arbetade under många år med frigruppsteater. Efter sin examen 2017 har Alma jobbat som dramatiker och dramaturg för olika institutionsteatrar runt om i Sverige. Alma beskriver sig själv först och främst som en komediförfattare med en stor förkärlek för absurda karaktärer, galna storslagna berättelser och snabb kulsprutedialog.

Anders Paulin, regissör
Anders är utbildad i dramaturgi på dåvarande Dramatiska Institutet 1994. Han har regisserat drygt 40 produktioner i Sverige och Europa, däribland Villanden på Nationaltheatret i Oslo, Mephisto på Deutsches Schauspielhaus i Hamburg, Cleansed på Den Nationale Scene i Bergen, En Midsommarnattsdröm och KAFAK AKFAK FAKAK på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Parzival på Backateatern. På senare år har han arbetat i forskningsinriktade processer i gränslandet mellan teater, bildkonst, dans och arkitektur, bland annat i Double Feature på Nationaltheatret i Oslo och Three White Soldiers med Johan Forsman på Skogen i Göteborg.

Anders van der Kaaij, dekormålare
Anders är uppvuxen i Hamrånge utanför Gävle, och arbetar både som brandman och som frilansande konstnär. Han har arbetat som dekormålare på uppdrag av diverse teatrar sen början av 2000-talet, och har även anlitats av föreningar, församlingar, kommuner och produktionsbolag för att bygga eller måla dekorationer och utsmyckningar. Anders konstnärliga uttryck har under åren successivt gått från huvudsakligen måleri och illustrationer till dekorationsmåleri, byggnadsvård och utsmyckningar.

Anna Ardelius, scenograf och kostymdesigner
Anna har varit verksam som kostymdesigner och scenograf sedan början av 1990-talet, efter avslutade modedesignstudier på Beckmans Designhögskola. Hon har under åren jobbat med de flesta scenkonstformer, företrädesvis som kostymdesigner på Sveriges operascener, samt i Tyskland och Schweiz. Anna var under åren 2001-2007 kostymchef på Folkoperan i Stockholm. 

Annika Bromberg, scenograf och kostymdesigner
Annika studerade scenografi och kostymdesign vid dåvarande Dramatiska Institutet 1994-1997, sedan dess har hon designat scenografier och kostymer för cirka 80 produktioner, mestadels i Sverige men även utomlands. Flera av de produktioner som Annika arbetat med har valts ut till Scenkonstbiennalen, bland dessa kan nämnas Fair Game (Uppsala Stadsteater), Gymnopedie (Riksteatern) Medeas Barn (Unga Klara). Hon är nu under våren aktuell med Den stora Sprickan på Malmö Stadsteater, en pjäs för mellanstadiet om skilsmässa.

Bernt Karsten Sannerud, kompositör och ljuddesigner
Bernt Karsten (BK) är en norsk kompositör och ljuddesigner som bor och verkar mest i Sverige. Han är utbildad ljuddesigner vi Stockholms Konstnärliga Högskola. BK har arbetat som kompositör i nästan 10 år och har bland annat jobbat på Riksteatern, norska Riksteatern och Stockholms Stadsteater. Hans musikaliska genre spänner sig över en mängd olika uttryck, bland annat elektronisk musik men även arrangemang för klassiska orkestrar. BK har varit verksam kompositör och ljuddesigner vid Folkteatern Gävleborg i produktionerna Rivers of Färila och Kurage.

Carl Olof Berg, koreograf och regissör
Carl Olof undersöker frågor om identitet, sexualitet, intimitet och samhällets förväntningar på våra kroppar i sina föreställningar. Sedan 23 år tillbaka är han verksam som koreograf, regissör och performer inom scenkonstområdet med återkommande uppdrag på bland annat Riksteatern, Regionteater Väst och Dansens Hus. Han har även varit verksam som koreograf på Folkteatern Gävleborg i uppsättningarna Rivers of Färila, Kurage och Mästaren och Margarita. Carl Olof är utbildad på Stockholms Konstnärliga Högskola, DOCH och Danshögskolan i Stockholm.

Elisa Makarevitch, skådespelare
Elisa är uppvuxen i Finland och utbildad skådespelare vid Konstuniversitetets Teaterhögskola i Helsingfors. Efter sin masterexamen 2016 har hon arbetat vid ett flertal teatrar i Finland, som till exempel Svenska Teatern, Teater Viirus och Unga Teatern. Hon är dessutom utbildad journalist och brukar förutom skådespelare också arbeta som skribent och dramaturg.

Emily Lavebäck, ljussättare
Emily tog sin examen i ljusdesign från Stockholms Dramatiska Högskola 2019 och har sedan dess frilansat som ljusdesigner och tekniker. Emily har många års erfarenhet som belysningstekniker dessförinnan, och har dessutom en tidigare ljusdesignexamen då hon även studerat ljusdesign för inomhus- och utomhusmiljöer på Jönköpings Tekniska Högskola.

Jessica Hedin, maskdesigner
Jessica är utbildad maskdesigner vid Stockholms Konstnärliga Högskola och gjorde sitt examensarbete på Folkteatern Gävleborg 2017. Hon har sedan sin examen frilansat på ett stort antal teatrar runt om i Sverige, däribland på Folkteatern med föreställningar som Utopier, Mästaren och Margarita, Förvandlingen och nu senast Perplex.

Johannes Schmid, regissör
Johannes Schmid är från Tyskland men bor sedan sju år tillbaka i Stockholm. Han är utbildad inom teater, film, litteratur och konsthistoria i München. Han har regisserat över 45 produktioner över hela Europa, bland annat på Bayerisches Staatsschauspiel München, Deutsche Oper am Rhein och Teatro alla Scala Milano, samt tre flerfaldigt prisbelönade spelfilmer. Johannes översätter dessutom svensk dramatik till tyska.

Johan Stavring, skådespelare
Johan är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och har sedan 2011 varit verksam på ett flertal olika scener. Han har tidigare medverkat i bland annat Martyrer på Malmö Stadsteater, Den talangfulle Mr Ripley på Uppsala stadsteater och Flickan med svavelstickorna på Backa Teater.

Kristian Hallberg, dramatiker
Kristian är född i Malmö, men numera bosatt i Sundbyberg. Han examinerades från Dramatiska Institutets dramatikerlinje år 2010 och har sen dess skrivit och fått uppfört pjäser på bland annat Dramaten, Malmö Stadsteater, Folkteatern i Göteborg, Unga Klara, Teater Galeasen och Uppsala stadsteater. Kristian fick Medeapriset som årets dramatiker 2016 och Svenska Ibsenpriset 2019. Han driver podcasterna Rådjur i regnet och Mammaklausulen.

Linda Mallik, regissör och dramatiker
Linda är utbildad musiker och regissör med mastersexamina från Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. De senaste åren har hon bland annat regisserat på NorrlandsOperan, Malmö Opera, Läckö Slott och Folkoperan. Linda är även verksam som dramatiker och översättare och har skrivit pjäserna Liam och de fem utmaningarna för Norrbottensteatern, Världens Bästa Tårta för GöteborgsOperan och Om Människan på Folkoperan, samt översatte Staden Mahagonnys Uppgång och Fall för NorrlandsOperan 2016. Under 2021 regisserar Linda bland annat Romeo och Julia, ett drömspel på Konserthuset i Stockholm.

Lotta Stenshäll, regissör, dramatiker och skådespelare
Lotta är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg och har arbetat som skådespelare i 30 år, bland annat på Orionteatern, Stockholm Stadsteater, Norrbottens teatern, Riksteatern och teater Moment. Lotta har skrivit manus och regisserat sedan 2004 för bl.a. Unga Riks, Skottes musikteater, 4:e teatern, Örebro länsteater, Stockholms stadsteater Skärholmen och Teater Västernorrland. Hon började sin skådespelarkarriär som fast anställd på Folkteatern Gävleborg i sju år och återvände förra året i föreställningen Kurage som var en samproduktion med Riksteatern och Teater Västernorrland.

Robert Hannouch, skådespelare
Robert är skådespelare och musikalartist, utbildad vid Royal Academy of Music i London samt vid Musikalakademien i Umeå. Just nu är han anställd på Teater Västernorrland. Under de senaste tolv åren har Robert jobbat mellan London och Sverige och har bland annat medverkat i Love Songs på Riksteatern, Min vän fascisten på Teater Västernorrland, När vi träffade varann på Riksteatern, Don’t Look Away på The Pleasance i London och i West End-musikalen Broken Wings på Theatre Royal Haymarket i London. Han har även uppträtt bakom bland annat Elton John på Royal Albert Hall, London Palladium samt the Roundhouse.

Åsa Norling, scenograf och kostymdesigner
Åsa är utbildad vid Central Saint Martins och har efter sin examen i Performance Design arbetat som scenograf och kostymdesigner framför allt i och omkring London, men är sedan 2011 bosatt i Hållnäs i Tierps kommun. Hon har de senaste åren arbetat med konstprojekten #möbleratierp i Tierps köping, den konstnärliga invånardialogen STADSRÖRA i Norrtälje stad och det lokala utvecklingsprojektet Framtid Hållnäs, för Hållnäs Sockenråd. Åsa driver även residensverksamheten Hållnäs konstkoloni i sin by Hållen.