I föreställningen reser barnet, pappan och tygdjuren till farfar som bor långt bort i en annan stad. Hemma hos farfar finns många dörrar, man får öppna alla utom en. Den hemliga dörren är det förbjudet att gå in i! Barnet vill gärna kika in i alla rummen och se vad som finns där. Men när pappa försvinner ut för att gå på kvällskalas, tappar barnet lusten att upptäcka något mer hemma hos farfar. Tyghunden däremot går inte att stoppa, den har nosat sig till äventyr. Kom och hjälp till ropar den och sliter upp en av dörrarna, den med en blå snäcka. Och plötsligt är de ute på havet.
Att göra en föreställning för förstagångsbesökare är en särskild ära. Då vill jag göra mitt allra bästa så det blir ett besök till och kanske ett till, med en livslång vänskap med teatern. Musiken i föreställningen ser jag som ett bonusspråk, den talar det som sägs mellan raderna. Och när dessutom texten sjungs som här, ja då kallar jag det opera.
säger Linda Mallik, regissör
Nypremiären den 13 september 2024 spelas som skolföreställning på Folkteatern Gävleborg, spelas därfefter för förskolor i Gävleborg och som offentlig familjeföreställning till och med november.
Världens hemligaste rum hade premiär för första gången i mars 2023 och spelades som skol- och familjeföreställning i Gävleborgs län under våren 2023.
Tillgänglighetsinformation för föreställningar på Folkteaterns scen, Norra Rådmansg. 23:
Kontaktperson för frågor om tillgänglighet eller för bokning av tecken- eller syntolkning är Linnéa Manzanares, tfn. 073-088 34 40 eller mail.
Barn och unga är en särskilt viktig målgrupp för den regionala kulturverksamheten. Konst och kultur ska stimulera, skapa kreativitet, vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund.
Folkteatern Gävleborg skapar föreställningar och konstupplevelser som riktar sig till barn och unga och turnerar på skolor i länet. Teater kan öppna upp samtal om värderingar, känslor och erfarenheter som annars kan vara svåra att nå.
Pedagogiska handledningsmaterial skapas tidigt i våra produktionsprocesser. För lektionsupplägg för yngre barn samverkar vi med Litteraturhuset Trampolin som har ett regionalt uppdrag att stärka barns och ungas läs- och språkutveckling. För ungdomar samverkar vi med kunniga pedagoger/lärare och referensgrupper. Vi skapar material som ska underlätta för pedagogerna att samtala och genomföra aktiviteter kopplat till föreställningens tema och läroplanen. Här finns bland annat tips på hur man kan prata om teaterupplevelsen, samt praktiska övningar och lekar att göra tillsammans utifrån föreställningens olika teman. Förhoppningen är att materialet ska bidra till att utveckla elevernas tolkningsförmåga av scenkonsten.
Alla klasser som ska se föreställningen tar del av ett introduktionsmail med information om hur själva teaterbesöket går till praktiskt, kort om handlingen och tips att tänka på inför besöket. Vi ser alltid till att vara flexibla och lyhörda för att göra föreställningarna tillgängliga för alla.
Materialet finns att ladda ner digitalt här, men varje klass får också en utskriven variant på plats vid teaterbesöket.
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad
Abonnerad