Hoppa direkt till innehållet
Logotyp i vita bokstäver som lekfullt bildar ordet Scense

Scen:se

Inkluderande och tillgänglig scenkonst för barn och unga

Utvecklingsprojektet Scen:se skapar inkluderande och tillgänglig scenkonst för och med barn och unga från 5-25 år. Syftet är att alla ska få möjlighet att uppleva konst och kultur oavsett funktionalitet eller behov. Konsten är sensorisk, interaktiv och omslutande med publiken i det absolut främsta ledet i allt som skapas.

Projektet arbetar även med dramapedagogik med syftet att alla barn och unga ska ges möjlighet att använda sin kreativa förmåga oavsett vilken skolform de går i, samt genom inkluderande och tillgängliga metoder skapa förutsättningar till estetiska lärprocesser i undervisningen.

Ett av målen är även att bidra till en förändring inom scenkonsten där de befintliga strukturerna ofta skapar barriärer för personer med normbrytande funktionalitet att ta del verksamheter och upplevelser. Det bidrar även till att skapa ett mer inkluderande samhälle där alla kroppar, alla funktionaliteter, får ta plats i det offentliga kulturella rummet.

Sedan 2023 genomförs projektet i ett längre samarbete med Estrad Norr, regionteater i Jämtland/Härjedalen.

Scen:se genomförs med stöd från Kulturrådet och Stiftelsen Signatur.

Kontaktpersoner

Aktuellt

NärMare – ett konstnärligt upplevelserum för alla sinnen

NärMare är ett konstnärligt upplevelserum för alla sinnen skapat för barn med funktionsvariationer och deras familjer. Temat är havets skatter och genom det sensoriska tilltalet kan interaktiva installationer, material och objekt upplevas tillsammans på lika villkor.

Rummet öppnade första gången i december 2022 och har vidareutvecklats för turné under 2023 och 2024. Till hösten 2024 turnerar upplevelserummet återigen.

Läs mer om NärMare här

Under stjärnorna – en berättelse om närhet, mod och naturens gömda skatter

Under stjärnorna är en heldag med drama och berättande för den anpassade grund- och gymnasieskolan. Särskilt för elever som läser ämnesområden och deras lärare, pedagoger och assistenter. Vi kommer till er skola!

Under stjärnorna turnerar i anpassade skolan i Gävleborg, Uppland och Helsingborg under våren 2024, med fortsättning hösten 2024.

Lär mer om Under stjärnorna här.

Samproduktion

Projektets målgrupp upplever på grund av sin funktionsvariation ofta stora hinder att ta del av konst och kultur. Under 2018-2019 skapades två föreställningar för målgruppen som turnerade över hela landet. Nu planerar projektet att i en än större satsning, i ett nytt koncept, skapa tre olika format av tillgängliga scenkonstverk. Detta skapas bland annat i samarbete med Estrad Norr och Oily Cart Theatre i Storbritannien, som har skapat scenkonst för målgruppen i 40 år och är en pionjär i arbetet med ‘sensory theatre’. De skriver själva om sitt arbete att de “imagines the impossible and rips up the rule book of theatre to make it more accessible”. Formaten genomsyras även av samskapande processer med målgruppen genom skola och familjer och i samverkan med funktionsvarierade konstnärer.

Mer information kommer!

Interregional nationell satsning

Projektet ska även undersöka möjligheterna till att skapa en mer varaktig inverkan på scenkonstbranschen till att arbeta mer inkluderande och tillgängligt för personer med funktionsvariationer. Det görs genom en nationell satsning i flera regioner, i samverkan med regionala scenkonstorganisationer, där projektet avser att höja kunskapsnivån vad gäller inkluderande och anpassad scenkonst.

Idag ingår förutom Folkteatern Gävleborg även Estrad Norr i region Jämtland Härjedalen. Genom en nationell turné, seminarier och utbildningsinsatser skapar vi gemensamma ytor där vi kan nå ut med den kompetens som projektet ackumulerat. På lång sikt är målet även att skapa en plattform för en varaktig och nationell plattform för detta arbete.

Pedagogik

Projektet har under de senaste sju åren haft ett pågående metodutvecklingsarbete i att arbeta med drama med den anpassade grundsskolans klasser som läser ämnesområden och anpassade gymnasieskolans individuella program. Dr Gill Brigg från Storbritannien har handlett arbetet, som handlar om att presentera och visa på konkreta verktyg och metoder i drama och berättande samt att stärka pedagoger, lärare och assistenter i det arbetet.

Metoden är alltid inkluderande och tillgänglig utifrån elevens behov och är en kombination av sensoriskt berättande, teater och lek som skapar interaktiv kommunikation mellan elever och lärare. Gill Brigg poängterar hur viktigt det är att just anpassade skolan arbetar med drama då elever med funktionsnedsättningar löper stor risk av att inte leka i samma omfattning som sina jämnåriga, av många olika anledningar. Då blir det än viktigare att de får tillgång till drama i undervisningen där det finns all möjlighet att via leken få möjlighet att träna på socialt samspel, känslor och kommunikation i en trygg och avgränsad kontext.

Under stjärnorna är en del av det pedagogiska metodarbetet där ett exempel på ett dramatiskt berättande ges i form av en klassrumsföreställning och sedan får personalen tillgång till metoderna i en workshop efteråt.

Vi tar även alltid fram ett pedagogiskt material inför de föreställningar vi gör samt förberedelsematerial i form av sociala berättelser och bildstöd.

Forskning

Projektet har inlett ett arbete tillsammans med några forskare för att undersöka fördelarna med att använda sig av dramapedagogik och teater i den anpassade skolan.
Mer information kommer!

Arkiv

Scen:se startade som ett unikt treårigt projekt under 2017-2020, då ett samarbete mellan Folkteatern Gävleborg, Hudiksvalls kommun, Hälsinglands Museum och Riksteatern Barn och Unga. Två teaterföreställningar, dramapedagogiska metoder samt en konstutställning arbetades fram och turnerade nationellt.

Läs mer om starten och verksamheten i vårt arkiv: Scen:se 2017-2020

chevron-down