Hoppa direkt till innehållet
Foto på två skådespelare som står invid väldigt högt gräs med en blå himmel
Tomas van der Kaaij

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får om biljetter, att besöka oss, vår verksamhet och vårt turnerande uppdrag.

Sex snabba om Folkteatern Gävleborg

Verksamheten

  • Vi har verksamhet i alla tio kommuner i Gävleborgs län
  • Vi genomför ca 300-400 arrangemang per år

Personal och yrken

  • Hos oss jobbar ca 25 tillsvidareanställda
  • Ytterligare anställda och uppdragstagare för produktioner och projekt
  • Exempel på yrken är: producent, maskör, skådespelare, snickare, scenmästare och scenograf

Våra lokaler i centrala Gävle

  • Vårt teaterhus stod klart 1984
  • Här finns scener, ateljéer, kontor och kostymförråd
  • Vår verkstad och magasin finns i andra lokaler på Brynäs, Gävle

Finansiering

  • Huvudsaklig finansiering från Region Gävleborg och staten genom Kultursamverkansmodellen
  • Ibland erhålls finansiering för särskilda projekt
  • Inkomster från försäljning av föreställningar och biljetter

Folkteatern Gävleborg

  • Startade 1980 som en stiftelse
  • Styrelsen utses av Regionfullmäktige Gävleborg
  • Stadgarna styr verksamheten
  • Ändamålsparagrafen är teaterns grunduppdrag

Uppdraget från Region Gävleborg

  • Utgår från en Uppdragsöverenskommelse baserad på den regionala kulturplanen
  • Definierar teaterns övergripande fokusområden och arbete
  • Skrivs mellan Kultur- och kompetensnämnden och Folkteaterns styrelse

Biljetter

  • Hur köper jag biljett? 
  • Enklaste sättet att köpa biljetter till föreställningar som arrangeras av Folkteatern Gävleborg är via Tickster. Alla biljettlänkar listas under fliken Biljetter här på vår hemsida, men det finns också listat under respektive produktion.

  • Om det är en föreställning som arrangeras av någon av våra samarbetsarrangörer länkar vi till respektive arrangörs hemsida eller informerar om kontaktvägar. För frågor gällande biljetter till föreställningar på turné hänvisar vi till respektive arrangör.
  • Kan jag köpa presentkort på Folkteatern Gävleborg? 
  • Ja, det kan du. Presentkorten finns i olika valörer och är giltiga ett år från inköpsdatum. Presentkorten gäller endast för föreställningar som arrangeras av Folkteatern Gävleborg och ej på turné. Maila dina önskemål till biljett@folkteaterngavleborg.se så hjälper vi dig.
  • När är biljettkassan öppen? 
  • Vår biljettkassa i vår foajé i teaterhuset i Gävle är öppen en timme innan föreställningens start. Vi finns också tillgängliga för frågor via mail eller telefon vardagar mellan kl 08.00 och 17.00.
  • Kan jag betala med kontanter? 
  • Nej, tyvärr inte. Det går däremot bra att betala med kort och Swish.
  • Är det numrerade platser?
  • Nej, det är onumrerat. Publiksittningen vid våra föreställningar ser olika ut för varje produktion. Det betyder att vi inte har någon fast gradäng, utan bygger speciallösningar som placeras i spelsalen. Oftast sitter man som publik som en del av själva scenografin och inte på rader med en stor scenyta framför. Alla platser blir därmed likvärdiga utifrån ett hörbarhets- och siktvinkelperspektiv.
  • Vilken åldersgräns gäller för biljettkategorierna ungdom, student och pensionär? 
  • Nedanstående priser och kategorier gäller för biljetter sålda av Folkteatern Gävleborg. För villkor och biljettkategoriseringar gällande föreställningar på turné hänvisar vi till respektive arrangör.

  • Ungdomspriset gäller till och med 26 år. Studentpris erbjuds för alla typer av studier, t.ex. grundskola, gymnasium, folkhögskola, universitet/högskola eller andra typer av vuxenutbildningar. Pensionärspris erbjuds alla som har pensionerat sig, oberoende ålder eller orsak.
  • Finns det väntelista på era slutsålda föreställningar eller arrangemang? 
  • Ja, det gör det. Maila gärna dina önskemål om arrangemang, antal platser, biljettkategori och dina kontaktuppgifter till biljett@folkteaterngavleborg.se så sätter vi upp dig på kölistan. Vid eventuella återbud betar vi av kölistan i turordning efter inkommen anmälan.
  • Jag har fått förhinder, erbjuder ni återköp? 
  • Vi erbjuder inte återköp på köpta biljetter, däremot kan vi boka om dina biljetter till ett nytt datum i mån av plats och om fler datum i spelschemat återstår. Vi kan också erbjuda motsvarande summa på ett presentkort så att du kan hitta en föreställning som passar längre fram. I de fall vi har en kölista till en slutsåld föreställning har vi möjlighet att göra ett återköp. Kontakta oss på biljett@folkteaterngavleborg.se så hjälper vi dig.

  • Vår biljettpartner Tickster erbjuder avbeställningsförsäkringen MySafety vid köp av biljetter. För eventuella frågor angående försäkringens villkor eller för att utnyttja köpt försäkring vid avbeställning av biljetter ber vi dig kontakta MySafety på 08-505 530 00 eller info@mysafety.se.

  • Om du har bokat plats till något av våra kostnadsfria arrangemang önskar vi att du meddelar oss om du fått förhinder, då vi kan ha personer på kölista. Skicka ett mail till biljett@folkteaterngavleborg.se.
  • Jag har tappat bort min biljett, hur gör jag då? 
  • Till de föreställningar som vi själva arrangerar säljer vi biljetter via Tickster.com. Om du tappat bort en biljett som du köpt kan du logga in på My Tickster för att återfå dem. Det går också bra att maila till biljett@folkteaterngavleborg.se med namn och mailadress på den som köpt biljetterna så skickar vi ut en kopia. Om du besöker oss när biljettkassan är öppen kan vi göra en sökning i biljettsystemet och hitta en kopia den vägen.
  • Om du bokat biljetter till något av våra kostnadsfria arrangemang kan du maila till biljett@folkteaterngavleborg.se för att få en ny bekräftelse på dina bokade biljetter.
  • Om du köpt eller bokat biljetter till någon av våra föreställningar som ges på turné ber vi dig kontakta respektive arrangör för att få en kopia. Maila till biljett@folkteaterngavleborg.se om du behöver hjälp att hitta kontaktuppgifter till en specifik arrangör.
  • Jag har köpt biljett till en föreställning som blivit inställd, vad händer nu? 
  • I det fall en föreställning som Folkteatern själva arrangerar blir inställd kontaktar vi alltid alla biljettköpare personligen, antingen via telefon eller mail, för att i första hand erbjuda en ombokning till ett kommande datum.
  • Om den inställda föreställningen spelas på turné är det respektive arrangör som sköter kontakt och ombokning/återbetalning med biljettköpare.
  • Jag jobbar på ett företag som vill se en av era föreställningar, kan vi abonnera? 
  • Ja, det går bra! Kontakta oss på biljett@folkteaterngavleborg.se med dina önskemål så hjälper vi dig.
  • Jag jobbar på en skola och vill se en av era föreställningar med min klass, hur gör jag då? 
  • Våra föreställningar för barn och unga bokas via respektive kommuns kultursamordnare. Detta ser olika ut i varje kommun. Om du inte vet vem som är samordnare i din kommun kan vi hjälpa dig hitta rätt, kontakta oss på info@folkteaterngavleborg.se så hjälper vi dig vidare.

Frågor om ditt besök på Folkteatern i Gävle

  • Hur hittar jag till Folkteatern Gävleborg?
  • Vår besöksadress är Norra Rådmansgatan 23, Gävle. Ingång sker från den inglasade foajén, på kortsidan mot den norra delen av esplanaden.
  • Hur kontaktar jag Folkteatern Gävleborg?
  • Under fliken Kontakt hittar du all information om hur du når oss på Folkteatern Gävleborg.
  • Jag ska besöka ett av era arrangemang, när öppnar dörrarna in till salongen?
  • Vår biljettkassa och dörrarna till foajén öppnar alltid en timme innan arrangemanget startar. Dörrarna in till salongen öppnas ca 5-10 minuter innan föreställningen startar.
  • Vad händer om jag kommer sent?
  • I de flesta fall har vi möjlighet att släppa in sent ankomna in i salongen även fast föreställningen redan börjat.
  • Får man gå ut och in under föreställningen? 
  • Ja, det går bra. En publikvärd finns alltid behjälplig både inne i salongen och ute i foajén om du skulle behöva hjälp in och ut ur salongen medan föreställningen pågår.
  • Erbjuder ni syn- och teckentolkning? 
  • Vi har möjlighet att erbjuda detta på förfrågan vid utvalda tillfällen. Kontakta oss i god tid innan ditt besök på info@folkteaterngavleborg.se.
  • Hur bokar jag tillgänglighetsanpassad plats? 
  • Föranmäl gärna ditt besök så att vi kan förbereda rullstolsplats i salongen, om du är i behov av det. Kontakta oss på info@folkteaterngavleborg.se och meddela vilken dag du kommer och om du har sällskap med dig. Ledsagare har fri entré.
  • Vad ska jag ha på mig? 
  • Det du känner dig bekväm i! Det finns ingen speciell klädkod att förhålla sig till vid besök hos oss. Du är varmt välkommen som du är.
  • Behöver jag vara påläst om det jag ska se? 
  • Nej, det behöver du inte. Det går alldeles utmärkt att bara komma. Om du däremot vill fördjupa dig på plats erbjuder vi olika typer av program i fysisk eller digital form beroende på vilken föreställning vi sätter upp.

  • För den som vill fördjupa sig innan eller efter besöket erbjuder vi olika typer av tillfällen för detta i form av t.ex. läsningar, seminarium, panelsamtal eller öppna repetitioner. Håll utkik på vår hemsida eller prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa något.
  • Finns det garderob? 
  • Ja, det finns en obevakad garderob hos oss på Folkteatern i Gävle. Vi ansvarar inte för värdesaker lämnade där.
  • Måste jag hänga av mig?
  • Nej, det måste du inte. Vid fullsatt salong kan det dock bli varmt med ytterkläder och väldigt lite plats att lägga stora skrymmande jackor och väskor på. Då kan det vara en god idé att hänga av sig i garderoben
  • Jag har tappat eller glömt något hos er, hur gör jag då?
  • Kontakta oss via info@folkteaterngavleborg.se och beskriv vad du glömt, samt när du var här så ser vi efter.
  • Finns det parkering? 
  • Ja, det finns två parkeringsplatser intill den inglasade foajén vid teaterhuset. De är dock avsedda för personer med tillstånd för rörelsehindrade. I övrigt hänvisar vi till kommunens ordinarie gatuparkeringar som finns runtomkring i staden.
  • Har ni någon servering?
  • Vid föreställningar som har paus ordnar vi med fikaservering, vanligen kaffe, te och bullar. I de fall vi har pausservering kan man antingen förköpa sitt fika i förväg i webshopen eller köpa det på plats vid ankomst. Vi har dock inga rättigheter till alkoholservering.
  • Om jag inte hinner fika klart i pausen – kan jag ta med fikat in i salongen? 
  • Nej, det är tyvärr inte tillåtet att ta med mat och dryck in till spelsalen.
  • Finns det toalett?
  • Ja, det finns tre stycken toaletter på Folkteatern i Gävle, varav en tillgänglighetsanpassad.
  • Vem ska jag fråga om jag undrar något på plats? 
  • Vid teaterbesöket finns alltid minst två publikvärdar på plats i foajén som gärna hjälper dig med dina frågor.
  • Får man filma och fota under föreställningen?
  • Nej, det är tyvärr inte tillåtet att varken filma eller fotografera under föreställningen. Det går däremot bra att göra det under applådtacket och ute i foajén. 
  • Ska jag stänga av min mobiltelefon? 
  • Ja, vi uppskattar om du stänger av din mobiltelefon eller sätter den i flygplansläge. Vissa mobilmärken har larmsignaler på ändå trots att den är satt på ljudlöst läge.

Frågor om vår turnéverksamhet

  • Hur arbetar ni med turné?
  • Vårt uppdrag är att turnera i hela Gävleborgs län, både med föreställningar som riktar sig till vuxna och till barn och unga. Vid turnéläggning av våra produktioner för allmänheten samarbetar vi med lokala arrangörsföreningar i länets alla kommuner, mestadels Riksteaterföreningar, men även andra föreningar med annan organisation och inriktning. När det gäller turnéer i skolan samarbetar vi med de olika kommunernas kultursamordnare som in sin tur hjälper oss att boka in skolklasser att uppleva våra föreställningar.
  • När kommer Folkteatern till min kommun?
  • Vi strävar alltid efter att ha ett brett och jämlikt fördelat utbud över hela länet så att alla invånare i länet har möjlighet att möta Folkteatern regelbundet under ett spelår. Det gäller både produktioner på turné för vuxna och barn och unga, men även olika typer av publikmöten i form av panelsamtal, föreläsningar, öppna repetitioner eller workshops. Om du är nyfiken på när vi kommer till just din kommun kan du kontakta oss på info@folkteaterngavleborg.se.
  • Jag vill arrangera en av era föreställningar, hur gör jag då? 
  • Vi söker alltid efter nya samarbetsparter för vår turnerande verksamhet. Om du är en del av en arrangörsförening som är nyfiken på vårt kommande utbud är du välkommen att kontakta oss på info@folkteaterngavleborg.se.

Om vår verksamhet

  • Tar ni emot studiebesök, praktikanter eller praoelever? 
  • Absolut! Skicka ett mail till info@folkteaterngavleborg.se med dina önskemål på datum och tid, samt vad du är intresserad av att ta del av ur vår verksamhet så försöker vi tillgodose det i den mån vi kan.
  • Kan jag boka teaterns lokaler? 
  • Det beror lite på vilken verksamhet och vilka produktioner vi arbetar med vid det önskade tillfället. Skicka ett mail med dina önskemål till info@folkteaterngavleborg.se så tittar vi på vilka möjligheter vi har för det.
  • Hur får jag veta vad som händer på Folkteatern? 
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev så missar du inga nyheter om vad som är på gång hos oss. Du kan enkelt skriva upp dig på den här länken. Följ oss också på Facebook och Instagram där vi postar både nyheter om kommande program, men även material från bakom kulisserna.
  • Jag vill komma i kontakt med någon person hos er – hur gör jag då? 
  • På den här sidan hittar du mailadresser till alla medarbetare, samt telefonnummer till de flesta. Om du inte hittar den du söker går det bra att kontakta oss på info@folkteaterngavleborg.se eller 072-225 63 84.
  • Hur många jobbar på Folkteatern? 
  • På teatern arbetar ca 25 tillsvidareanställda, med ytterligare anställda för olika produktioner och projekt. Exempel på yrken som finns hos oss är producent, maskör, skådespelare, snickare, scenmästare och scenograf.
  • Vad är skillnaden på Gävle Teater och Folkteatern Gävleborg? 
  • Folkteatern Gävleborg och Gävle Teater ligger vägg i vägg i samma kvarter, men är två olika verksamheter med olika uppdrag och organisation. Eftersom våra byggnader sitter ihop händer det att våra verksamheter blir ihopblandade med varandra, men vi är två helt skilda teatrar. Folkteatern Gävleborg är en regionteater med ett uppdrag att producera egna föreställningar och verksamhet i Hälsingland och Gästrikland. Gävle Teater är en förening med en gästspelsscen för kringresande produktioner. Samarbetet med Gävle teaterförening är mycket givande och viktigt, oavsett om det rör sig om samarrangerade amatörteaterfestivaler eller att vi gästar med produktioner på Gävle Teaters scen.

  • Finns det fler teatrar i Gävleborg?
  • Ja! Det finns ingen annan regionteater i Gävleborg men däremot många andra aktörer inom scenkonst. Här är några:
  • Riksteatern Gävleborg är en regional förening som främjar scenkonst runt om i länet och stöttar dom lokala arrangörsföreningarna i kommunerna.
  • Gävle Teater är en gästspelsscen vägg i vägg med Folkteatern Gävleborg.
  • Skottes Musikteater är en av landets äldsta fria teatergrupper och har sin bas i Gävle.
  • De Profundis Teater är en fri teatergrupp i Gävle som har sin grund i community art.
  • Amatörteaterns riksförbund (ATR) Gävleborg samlar många av alla de amatörteatrar som finns i länet. Gävleborg har en lång historia av många aktiva amatör och arbetarteaterföreningar som bedriver verksamhet och sätter upp föreställningar på många olika platser och med olika åldrar på deltagarna.

Detta är bara ett axplock av all scenkonst som skapas i Gävleborg! Folkteatern Gävleborg samarbetar ofta och gärna med andra scenkonstorganisationer i länet.