fbpx

Folkteatern Gävleborg spelade sommaren 2007 Tartuffe av Molière på Träteatern i Järvsö. För regin svarade Gävleregissören Olle Törnqvist. Återigen spelades en av de stora klassikerna på Träteaterns tiljor, ett önskemål från publiken och till vår stora glädje. Ensemblen bestod av ett femtontal skådespelare och musiker, vår egen fasta ensemble utökades med en rad gästande medarbetare.


Vi befinner oss ute på landet, hemma hos familjen Orgon. Som vanligt har det varit fest i det stora huset. Härinne härskar flärden, gapskrattet och lättjan sedan länge. Men just den här dagen går en gnagande oro genom rummen.

Tartuffe är på väg hit!

Vem är denne man som får alla i huset att reagera så häftigt? En moralens väktare och familjens räddning? Eller en lismande hycklare som bara ser till sitt eget bästa?

Det är dags igen för en skruvad Molièrekomedi på Hälsinglands Träteater. Sommaren 2003 gavs ”Äktenskapsskolan” inför fullsatt teaterlada, i regi av Peter Oskarson. Nu är det Olle Törnqvist som regisserar ”Tartuffe”. För översättningen står Hans Alfredson. ”Tartuffe” är Molières mästerstycke. Genom att släppa lös en moralist i Orgons dekadenta hus frilägger Molière de dolda maktspel som finns i de flesta familjer, oavsett om de befinner sig utanför Paris, eller någonstans i Hälsingland …

Herr Orgon är husfar i en gränslös familj. Han har en ung, ny fru, två levnadsglada tonårsbarn och en mor som ständigt påminner om att allt var bättre förr. Orgon har dessutom ytterst frispråkiga tjänare att hantera. När Tartuffe kommer in i familjen vill Orgon se honom som en skänk från ovan: äntligen någon som förstår att stärka patriarkens självkänsla!

 

Tartuffe spelades första gången 1664 och förbjöds redan efter första föreställningen. Vare sig kyrkan eller kungen klarade Molières öppna drift med samtidens normer och dubbelmoral.

Gång på gång skrev han om pjäsen, men fick ändå bara lov att läsa upp den i privata sammanhang. Till slut hotade Molière med att sluta skriva om inte Tartuffe fick spelas på en riktig scen. Efter fem års intensiv kulturpolitik kom pjäsen upp på repertoaren i Paris.

 

Molière (1622-1673) var såväl skådespelare som dramatiker och regissör.  Han var bara 21 år gammal när han grundade ”Den lysande teatern” tillsammans med sina skådespelarkollegor. I mer än tio år turnerade sällskapet på franska landsorten. Under åren på landet lärde han känna många olika sociala villkor och fick en fri blick på politik och människor. ”Min världsliga skola” kallade han det efteråt.  När han sedan blev en del av den kulturella högkonjunkturen under ”solkungen” Ludvig XIV  kunde han dra konstnärlig nytta av sina erfarenheter.  Snabbt urskilde han normsystemet kring makten, (framför allt hovet och kyrkan) men undvek, på gott och ont, att helt bli en del av det. Flera av hans komedier speglar samtidens överenskommelser och livsstilar. Han skaffade sig snabbt en hängiven publik och en mäktig skara fiender. Han avled, 51 år gammal, under en föreställning av ”Den inbillade sjuke”.

Molières dramatik bygger på insiktsfulla kunskaper om skådespelarkonsten. Hans gestalter förmår att på kort tid teckna sinnrika dubbelbottnade porträtt av sig själva.  Ofta spelade han själv huvudrollerna.

Som dramatiker ger Molière på ett unikt sätt plats för det komiska spelets tricks och finter. Ofta låter han också överenskommelsen mellan scen och salong rämna, Han roar – och oroar.

Så här beskrivs han av Lars Forssell:
”Den komiska marionetten rycker som i en dröm sönder sina styrande trådar och börja dansa en munter och sorgsen dans alldeles på egen hand, den får eget liv som Petruschka i sagan och det som nyss var så beräknat komiskt är inte längre bara komiskt och det som nyss var bara löjligt blir mänskligt också och det som nyss var tygtrasor och sågspån blir – som genom ett under – levande kött och blod. Nyss hette det: Vilken löjlig idiot han är! Såna är minsann inte vi! Nu heter det: Men han liknar ju mej en smula. Akta honom! Gör honom inte alltför illa, för då gör det ont också i mej!”

Ja, vem är egentligen Tartuffe?
Och varför har vi så lätt att skratta åt just honom …?

I sommarens uppsättning på Hälsinglands Träteater berättas om fåfänga och prestige, om makt och blindhet – och om människan bakom rollen.

 

Regissören Olle Törnqvist inför sommarens uppsättning:

– Jag vill med humor och musik berätta om människors tillkortakommanden, om hur lätt det är att låta sig luras i strävan efter kontroll och ordning, om fåfängans makt och prestigens urbota dumhet. Jag vill göra en uppsättning som grundar sig på mänsklig oordning, bullrig, musikalisk och rolig, med fullständigt sanna karaktärer i en absurd kontext. Kort sagt; en bit av livet, klätt i  dåtida dräkt. Min förhoppning är att en och annan patriark skall känna igen sig och att fler skall bli igenkända. Att vi berättar om vikten av att inte tiga inför dem som har makten, att skam den som ger sig, skall finnas i luften och att ens hjärta är en bättre följeslagare än fostran och tradition. Att man stolt och glad skall lämna Träteatern och som publik känna sig sedd och upplyft, en smula.


Om regissören och scenografen
Olle Törnqvist har varit yrkesverksam skådespelare, regissör och dramatiker i närmare trettio år. Under var han 80 och 90-talen knuten till Skottes Musikteater. Sedan slutet av 90-talet är Olle frilansande regissör och dramatiker. Flitigt engagerad vid de flesta av de svenska regionteatrarna.

Per A Jonsson har arbetat som frilansande scenograf sedan 1977 på bl.a. Stockholms Stadsteater, Riksteatern, Orionteatern, Folkoperan, Malmö Opera, Stockholmsoperan, Dramaten. Per är också adjunkt vid Dramatiska Institutets scenografiutbildning.


Av Molière i svensk översättning av Hans Alfredsson.

Regi: Olle Törnqvist
Scenografi: Per A Jonsson
Kostym: Carin Falkenäs
Mask & peruk: Lena Bouic-Wrange
Ljusdesign
: Patrik Bogårdh
Komposition & musikbearbetning: Görgen Antonsson, Tomas Lindberg, Kristoffer Pettersson, Hadrian Prett

 

Medverkande:
Anna Andersson
Peter Eriksson
Björn Johansson
Mats Jäderlund
Arabella Lyons
Cecilia Milocco
Harriet Nordlund
Martin Pareto
Peter Perski
Bai Tao

 

Musiker:
Görgen Antonsson
Tomas Lindberg
Hadrian Prett
Kristofer Pettersson

 

23 framföranden. Premiär 22 juni 2007, på Hälsinglands Träteater i Järvsö.

 

Spelort:
Järvsö