fbpx

Ett drama som vrider på perspektiv och upplevelser kring makt, normativitet och konventioner.

John: Det är inte min mening att hålla kvar dig, jag vill bara prata med dig…
Carol: Släpp mig! Släpp mig! Kan någon hjälpa mig? Kan någon hjälpa mig? Hjälp mig… Hjälp!

Vem har makten? Vad har man rätt att göra med sin makt? Vad händer när någon är på väg att förlora makten?

Oleanna, av den mångfaldigt prisbelönte amerikanska dramatikern David Mamet, är en pjäs om hur ett vanligt möte mellan en professor och en ung kvinnlig student slutar med en uppgörelse farligt nära avgrunden.

Makt kraft, förmåga; det att kunna bestämma och styra; herravälde; mäktigt väsen

En konflikt som visar sig blottlägga maktstrukturer, klass och identitetsmarkörer, och vanmakten inför dess bojor.
Vad är att vara överordnad och vad är att vara underordnad? Kan makt förskjutas och vem äger rätt till ordens och tankens tolkning? Vad händer när makten slår tillbaka? Spelar könet någon roll?


Folkteatern har sedan 2004 satt upp mindre föreställningar där teaterns skådespelare, som självständiga konstnärer, upprättade sin egen verkstad där varje skådespelare kunde ställa frågor och undersöka nya områden. Utifrån det har skådespelarna valt och undersökt sitt eget arbetsmaterial och sitt eget uttryckssätt. I de här mindre uppsättningarna har skådespelaren varit sin egen dramaturg och sin egen regissör, men har också kunnat välja att ta in medhjälpare och stöd när arbetet har krävt det.

 

Av David Mamet

Rådgivare: Annika Brunsten, Max Herbert och Harriet Nordlund
Ljus: Ingvar Mikander
Musik: Görgen Antonsson

 

Medverkande:
Mats Jäderlund
Cecilia Milocco

 

11 framföranden. Premiär 31 oktober 2007 i Gävle.

 

Spelort:
Gävle