fbpx
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan
  • Faust I Gasklockan

Folkteatern i Gävleborg, Gävle Symfoniorkester,
Skottes Musikteater och Gasklockorna i Gävle presenterar…

Faust i Gasklockan

För första gången samlas Folkteatern Gävleborg, Gävle Symfoniorkester, Skottes Musikteater och Gasklockorna i Gävle. Tillsammans ska vi gestalta historien om Faust med utgångspunkt i Goethes drama, i regi av Peter Oskarson och med nyskriven musik av Moto Boy. Fredag den 6 mars 2015 är det premiär för föreställningen där publiken blir medresenärer till Fausts och Mefistos vandring genom Gasklockeområdets fängslande rum. Faust I Gasklockan är ett fragment av Goethes tragedi där Faust och Mefisto färdas i tid och rum, mellan de levande och döda i en labyrint som de kanske aldrig hittar ut ur.

 

På en undanskymd plats som en gång var ett gasverk, har några för länge sedan glömda karaktärer skapat en de Dödas alkemiska teater. Där frammanar de myten om människan Faust inför de levandes ögon. De visar Fausts kontrakt med Mefisto och dess följder. I denna Dödens labyrint uppstår de besynnerligaste visioner av galenskap, ständig kamp mellan Karneval och Fasta och förtvivlade försök att besvärja Tiden. De som skapat denna alkemiska brygd vill få de levande att färdas från himlen, genom världen, till helvetet och sedan…

 

Råder det idag en samsyn om att vi lever i de yttersta av tider? Omvärderingar av vårt sätt att leva betraktas vara nödvändiga. Om detta verkar de flesta nu vara överens. Systemet fungerar inte längre. Då är det kanske relevant att undersöka oss själva – människan – utifrån olika aspekter, och vad vi lägger för värde i begrepp som framsteg och utveckling. Är framåtrörelse alltid av godo? Ligger det i vår natur att ständigt vilja mer, utan att reflektera över konsekvenserna? Vill vi sakta ned, tänka efter? Säga ”Vänta! Dröj dig kvar! O sköna stund, du är så fin!”?
Där någonstans finns frågorna. Där någonstans finns Faust.

 

Faust är den konstiga människan, som är vi, med alla våra inneboende motsägelser. Faust är en välgörare och en förstörare. En människa som är spännande, äventyrlig, gränslös i sin strävan, charmig, demonisk och patetisk. Faust är den som aldrig stannar upp, men som egentligen vill dö. En som inte tål begränsningar, som tycker att livet är för litet. En människa som är vetgirig, njutningslysten, förälskad och många gånger hänsynslös. Faust är alla. Du och jag. Som väljer en inte alltid helt oproblematisk följeslagare på färden.

 

Johann Wolfgang von Goethe arbetade från och till i sex decennier med att ge sina visioner litterär gestaltning i sin berättelse om Faust. Den medeltida myten om magikern Faust som sålt sig till djävulen inspirerade honom till detta både profetiska och tillbakablickande verk, som är ett av världslitteraturens största.

 

Vår vandring genom Gasklockorna låter de levande inte bara titta på, utan också bli vandrande medresenärer. Här är mötet mellan de levande och döda förutsättningen för äventyret, där besökarna tillsammans med Faust får ge sig iväg för att utforska den lilla världen och sedan den stora, med Mefisto som följeslagare. De som tillsammans med Faust vandrar genom Gasklockorna blir vittnen med en fot i verkligheten och en i dikten. De som vid resans slut kanske kan berätta för de levande vad den varit med om, medan Faust och Mefisto blir kvar i diktens värld. De som kan förmedla frågan till de levande: Förgör vi oss själva?

 

Lyssna på ett smakprov av musiken till Faust i Gasklockan

Läs recensioner och reportage om Faust längre ner.

Föreställningens längd: cirka 3,5 timme
I föreställningen förekommer rökmaskin och pyroteknik vid ett flertal tillfällen, även höga smällar förekommer.

 

22 framföranden. Premiär 6 mars 2015 på Gasklockan i Gävle.


Programblad och en inblick i Faust i Gasklockan

På webben ger vi dig föreställningens programblad i digitalt format och möjlighet att få en bredare bild av Faust i Gasklockan och Faust i Gävleborg i vår tidning Faust i Gasklockan – en inblick.

Ladda ned Faust i Gasklockans programblad

Ladda ned Faust i Gasklockan – en inblick


Barfaust _header

Bar Faust

I bar FAUST kunde man njuta av god mat och dryck innan föreställningen Faust i Gasklockan började. En smakrik Faustbuffé har togs fram med inspiration från föreställningen och Goethes drama. Det fanns också en vegetarisk Faustbuffé.

bar FAUST öppnade en timme innan föreställningen började och det fanns möjlighet att köpa vin, öl och alkoholfri dryck i baren. Det fanns även möjlighet att boka något lättare att äta innan sista akten.


Teaterresor från länet till Faust i Gasklockan

För att möjliggöra för alla gävleborgare att se föreställningen ordnades det teaterresor till och från Gävle. Resorna blev snabbt fullbokade.
Teaterresorna gick från följande orter: Delsbo och Hudiksvall, Hofors och Sandviken, Bollnäs och Ovanåker, Ljusdal, Söderhamn.


Faust i Gasklockan

Fragment, fritt efter en tragedi av Johann Wolfgang von Goethe

Manus och översättning: Peter Oskarson och Jan Mark i samarbete med Tomas Forser, Mia Törnqvist, Per Holm och Folkteaterns ensemble, efter Johann Wolfgang von Goethes Faust del I och II
Regi: Peter Oskarson
Scenografi och kostym: Peter Holm
Ljusdesign: Per Sundin
Maskör: Janina Rolfart
Musik: Moto Boy
Musik till Guldbröllopet och ”apornas sång”: Kalle Zerpe
Arrangemang/dirigent symfoniorkestern: Karl-Johan Ankarblom
Sånginstudering: Rolf Christianson
Ljuddesign: Mikael Andersson, Moto Boy

Medverkande:
Anna Andersson, Görgen Antonsson, Oskar Humlebo (Moto Boy), Margareta Hallin, Björn Johansson, Arabella Lyons, Amanda Oskarson, Martin Pareto, Simon Peterson, Marie Skönblom, Kalle Zerpe, Alexandra Zetterberg-Ehn

Gävle Symfoniorkester:
Violin: Peter Olofsson, Åsa Wirdefeldt, Anneli Jonsson, Kerstin Svensson, Anna Kroeker, Lolita Kisonaite, Börje Larsson, Tuulikki Nilsson-Salo, Charles Wood, Ulf Andrén, Finndís Kristinsdóttir, Josef Cabrales-Alin, Dag Björkling, Anne Nilsson, Ulf Nilsson, Jan-Olof Nyman, Ingrid Kytöharu
Viola: Anna Harju, Ingela Hedberg, Ingemar Höglind, Lauriane David, Jörgen Sandlund, Helena Wahlund
Cello: Mats Olofsson, David Peterson, Katarina Lysell, Elise Eide, Maths Nilsson
Kontrabas: Tomas Wahlund, Eugene Maguid, Karin Hansson Lasses, Torvald Svensson
Flöjt: Tobias Carron, Kristin Olsson
Oboe: Ulrika Gjelsnes
Klarinett: Kristina Lindby, Lars Normann
Fagott: Patrik Håkansson, Per Nilsson
Horn: Annamia Larsson, Ulf Linde, Berndt Johansson, Eileen Thormodsen
Trumpet: Victor Silverstone, Odd Inge Gjelsnes
Trombon: Mikael Appelgren
Bastrombon: Torbjörn Lundberg
Tuba: Christer Palm
Slagverk: Glenn Larsson, Anders Lindblad
Chef Gävle Konserthus och Symfoniorkester: Beryl Lunder

Figuranter:
Moniqa Andersson, Maria Andrén, Liselotte Boustedt, Katarina Dahlgren, Olof Edman, Björn Falkenäs, Sami Grönfors, Rebecka Harper, Therese Jirek, Kia Kimhag, Siv Larsson, Björn Marklund, Yasmin Mossberg, Åsa Mårdberg, Kristina Mårtensson, John Nordin, Åsa Pettersson, Lotta Ramqvist, Ebba Skjefstad, Simon Skjefstad, Saga Skönblom, Marie Söderquist, Mija-Maria Tomassen, Jasim Tourabi, Emilia Waller, Gustav Wendin, Bosse Westgren

Folkteaterns låtstuga:
Görgen Antonsson, Åsa Andersson, Görgen Antonsson, Gunilla Bohm, Annelie Burman, Anette Dahlbom, Christer Dahlbom, Kristina Danielsson, Hanne-Marie Delin, Johan Eklund,?Tuomo Frigård, Sara Ferngren, Anders Frisk, Marie Granar, Göran Hed,?Annika Hed-Ekman, Evy Hedlund, Helena Johansson, Kristin Johansson,?Margareta Johansson, Sture Johansson, Sara Leffler, Margitha Lindblom,?Bosse Lundgren, Lena Mattsson, Michael Nylin, Inga Pellhagen, Jenny Peterson,?Bo Rodén, Ulla Rodén, Monica Wigren-Zakrisson, Erland Zetterqvist

Läs mer om personerna bakom scenen som möjliggjort hela produktionen med Faust i Gasklockan i programbladet.

Faust i Gasklockan görs i ett samarbete mellan Folkteatern Gävleborg, Gävle Symfoniorkester, Skottes Musikteater och Gasklockorna i Gävle/Gävle kommun.

Folkteatern Gävleborg och Gävle Symfoniorkester skapar även Faust i Gävleborg – en plattform för alla som på olika vis vill arbeta med och utforska de frågor som dramat om Faust väcker. Utgångspunkten är att många och olika konst- och kulturutövare med anknytning till Gävleborg, genom egna konstnärliga uttryck ska kunna arbeta kring tematiken i Faust. Läs mer om Faust i Gävleborg här.


Pressröster

Faust i Gasklockorna fick lysande recensioner och det skrevs en stor mängd artiklar om föreställningen. Föreställningen spelade för utsålda hus och extraföreställningar sattes in. Här har vi samlat recensioner och reportage från tidningar, radio och tv.

Recensioner

”Historien om välgöraren och förstöraren Faust som nu sätts upp i Gävle är ett mäktigt äventyr. Med ’Faust i Gasklockan’ visar regissören Peter Oskarson sitt unika mästerskap som scenisk trollkonstnär.” / Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter

”Goethes ’Faust’ är en tidlös klassiker. Ett verk som spelats otaliga gånger, som opera, film och teater. Men jag har aldrig sett en sådan bombastiskt scenisk fest som i Peter Oscarssons version som spelas i Gasklockorna i Gävle.” / Tharos Gröning, Dala-Demokraten

”Oskarson gör sitt ensembleverk om ’Faust’ som ett perfekt exempel på vad teaterkonst är – ett universum av detaljer, kroppar och sceniska landskap allt pressat samman till en egen värld.” / Lars Ring, Svenska Dagbladet

”Stor teater när Faust hade premiär” / Sveriges Radio P4 Gävleborg

”Den här föreställningen är en underbart förvirrad gestaltning – helt osmälta obegripligheter samsas med rent magiska teaterstunder – att minnas för min egna evighet.” / Per Feltzin, Kulturnytt Sveriges Radio

”’Faust’ är ett sceniskt mirakel. Oskarson de luxe. En karnevalisk föreställning. Och kanske kommer man aldrig att få chansen att se en så storslaget iscensatt teater igen.” / Bodil Juggas, Arbetarbladet

”Ur en regi som inte är annat än mästerlig hålls hundratals skådepelare, musiker, scenarbetare ihop i en föreställning som visar vad gasklockeområdet kan – ska! – användas till: Magnifik Oskarsonteater. Samma storhet i scenograf Peter Holm som åter balanserar sin humor och djupa kunskap om rummen i ett ljuvligt fantasteri.” / Sanna Wikström, Gefle Dagblad

”Det är bara att kapitulera. Föreställningen Faust är teater som går till teaterhistorien redan innan en enda replik har fällts. Så storslaget, genomtänkt, intellektuellt krävande och visuellt förförande.” / Christina Busck, Hälsingetidningar


Reportage

Arbetarbladet – sista snacket om Faust

Gefle Dagblad: Kulturting utan glöden från Faust

Gefle Dagblad: ”Faust i backspegeln”

Arbetarbladet: ”Simon är pojken i Fausts glaskula”

Gefle Dagblad: ”På vandring efter den själ som sålts”

Arbetarbladet, Kulturtoppen vecka 13, 2015

Arbetarbladet: ”Extra-föreställningar av Faust!”

Gefle Dagblad: ”Fler föreställningar av Faust”

SvT Gävleborg: ”Fler föreställningar av Faust i Gasklockan”

Sveriges Radio: ”Klart: tre extraföreställningar av Faust”

Arbetarbladet: ”Fler Faust-föreställningar?”

Kulturtoppen vecka 11, 2015: ”Ett allkonstverk. Obegripligt och totalt hänförande” 

Gefle Dagblad: ”Höga förväntningar på Faust”

P4 Gävleborg: Intervju med Peter Oskarson / Intervju i Sök & Finn, 6 mars, 2015, 2 timmar och 41 minuter in i programmet

Gefle Dagblad: ”Kroppen, publiken och den lösryckta själen”

Arbetarbladet: ”FAQ om Faust”

Arbetarbladet: ”Faust i siffror”

SVT Kulturnyheterna: ”Peter Oskarson gör comeback med mästerverk av Goethe”

Gefle Dagblad: ”Har djävulen kommit till Gävleborg?”

Gefle Dagblad: ”Från Faust till Systrarna – Saga lever nu”

Svenska Dagbladet: ”Faust i Gävle speglar vår tid”

Arbetarbladet: ”Varför är Fan så i farten?”

Gefle Dagblad: ”Inför Faust – kan man reflektera utan moral?”

Arbetarbladet: ”Djävulskt för Gävles barn”

Gefle Dagblad: ”Faust i Grekland”

Gefle Dagblad: ”Moto Boy gör musiken till Faust”

Ljusnan: ”Det kommer att bli monumentalt”

Arbetarbladet: ”Aldrig för gammal för scenen”/ Artikel om operasångerskan Margareta Hallin

Arbetarbladet webb-tv: ”Grisskrik i Moto Boys ’Faust’-musik”

Svenska Dagbladet: ”Myten om Faust”

Gefle Dagblad: ”Alla har en Mefisto och en Faust inom sig”

Sveriges Radio P4 Gävleborg: På besök hos kostymateljé och maskör / Förmiddag i P4 Gävelborg 12 februari, 2015, 1:03 in i sändningen

Dagens Nyheter: ”Oskarson slår ett slag för Faust”

Arbetarbladet: ”Smygtitt på Faust”

Arbetarbladet: ”Peter Oskarson bjuder Djävulen till Gävle”

Arbetarbladet: ”Folkteatern tillbaka i Gasklockorna”

Svenska Dagbladet: SvDs kritiker tippar om vårens scenkonst

Arbetarbladet: ”Fortfarande i en inspirationsfas” / Arbetarbladet skriver om Moto Boy

Arbetarbladet: ”Nu är vi i ett kaosskede” / Artikel om Peter Oskarson

Arbetarbladet: ”Klär scen för drama” / Artikel om Peter Holm

Arbetarbladet: ”Peter Oskarson och Folkteatern planerar allkonstverk i Gävle”


 

Lgt _allas