Boka din biljett till Faust i Gasklockan på ticnet.se, 077-170 70 70 - direktlänk till bokningen på ticnet.se
Gävle Teater 026 -10 21 00 / Gävle Konserthus 026 -17 29 00 / Flanör Depeschen 026-18 10 11
Ordinarie: 300 kr (exkl. serv.avgift), Ungdom/studerande: 200 kr (exkl. serv.avgift)
Föreställningens längd: cirka 3,5 timme
I föreställningen förekommer rökmaskin och pyroteknik vid ett flertal tillfällen, även höga smällar förekommer.
Så hittar du till Gasklockorna i Gävle
Fredag den 6 mars kl 19.00, söndag den 8 mars kl 15.00, lördag den 14 mars kl 15.00,
söndag den 15 mars kl 15.00, torsdag den 19 mars kl 19.00, fredag den 20 mars kl 19.00,
lördag den 21 mars kl 15.00, söndag den 22 mars kl 15.00, onsdag den 25 mars kl 19.00, torsdag den 26 mars kl 19.00,
fredag den 27 mars kl 19.00, lördag den 28 mars kl 15.00, söndag den 29 mars kl 15.00,
tisdag den 31 mars kl 19.00, onsdag den 1 april kl 19.00, torsdag den 2 april kl 19.00, tisdag den 7 april kl 19.00,
onsdag den 8 april kl 19.00, torsdag den 9 april kl 19.00,
fredag den 10 april kl 19.00, lördag den 11 april kl 15.00, måndag den 13 april kl 19.00
På webben ger vi dig föreställningens programblad i digitalt format samt även möjlighet att läsa ett utökat omfång av texter, bilder och tankar kring Faust i Gasklockan och Faust i Gävleborg.
Klicka här för att ladda ned Faust i Gasklockans programblad
Klicka här för att ladda ned Faust i Gasklockan - En inblick
bar FAUST är din möjlighet att kunna njuta av god mat och dryck innan föreställningen Faust i Gasklockan börjar. En smakrik Faustbuffé har tagits fram med inspiration från föreställningen och Goethes drama. Är du vegetarian? Pröva då vår vegetariska Faustbuffé.
bar FAUST öppnar en timme innan föreställningen börjar och Faustbuffén serveras mellan 18.00-18.45 innan vardagsföreställningar och mellan 14.00-14.45 innan helgföreställningar. Det kommer att finnas möjlighet att köpa vin, öl och alkoholfri dryck i baren. Det finns även möjlighet att boka något lättare att äta innan sista akten.
OBS! Inför de extrainsatta föreställningarna (25 mars, 7 april och 13 april), finns det tyvärr ingen möjlighet att förbeställa mat. Buffé och enklare förtäring finns till försäljning på plats. bar FAUST öppnar en timme innan föreställningen börjar och buffén serveras för 225 kr.
Läs mer om bar Faust här --- Boka Faustbuffé eller enklare förtäring innan sista akten här
Mat kan även bokas via telefon hos Daniel Lind på nummer 070-084 86 39
Teaterresor från länet till Faust i Gasklockan:
Hudiksvall och Delsbo, teaterresa till Gävle, söndag den 15 mars kl 15.00? (fullbokat)
Avresa från Busstorget i Delsbo kl 11.00, busstationen i Hudiksvall kl 11.45
?Biljetter: Peter Jonaszon, 070-382 35 06, scenkonst@dellenkultur.nu, senast fredag 27 februari
Sandviken och Hofors, teaterresa till Gävle, söndag den 22 mars kl 15.00 (fullbokat)
?Avresa från Hofors 13.00, Storvik 13.30 och Sandviken 14.00?
Biljetter: Lena Larsson, 073-694 47 93, lena.larsson@sandviken.se, senast fredag den 6 mars
Söderhamn, teaterresa till Gävle, lördag den 28 mars kl 15.00 (fullbokat)
Avresa från Köpmantorget, Söderhamn kl 13.00?
Biljetter: soderhamn.tf@riksteatern.se eller på tel. 070-625 26 38. Betalning till bg 5368-2001 senast måndag den 2 mars
Ovanåker och Bollnäs, teaterresa till Gävle, lördag den 28 mars kl 15.00? (fullbokat)
Avresa från Folkets Hem, Edsbyn kl 12.30, OK/Q8, Alfta, 12.45, Stadshusparkeringen, Bollnäs kl 13.00
Biljetter: Edsbyns bibliotek, 0271-571 51, senast lördag den 14 mars
Ljusdal, teaterresa till Gävle, lördag den 11 april kl 15.00? (fullbokat)
Avresa från Resecentrum, Ljusdal kl 11.15
?Biljetter: Ericssons bokhandel, 0651-71 17 05, senast lördag den 28 mars
Titta på trailern till Faust i Gasklockan
För första gången samlas Folkteatern i Gävleborg, Gävle Symfoniorkester, Skottes Musikteater och Gasklockorna i Gävle. Tillsammans ska vi gestalta historien om Faust med utgångspunkt i Goethes drama, i regi av Peter Oskarson och med nyskriven musik av Moto Boy. Fredag den 6 mars är det premiär för föreställningen där publiken blir medresenärer till Fausts och Mefistos vandring genom Gasklockeområdets fängslande rum. Faust I Gasklockan är ett fragment av Goethes tragedi där Faust och Mefisto färdas i tid och rum, mellan de levande och döda i en labyrint som de kanske aldrig hittar ut ur.
På en undanskymd plats som en gång var ett gasverk, har några för länge sedan glömda karaktärer skapat en de Dödas alkemiska teater. Där frammanar de myten om människan Faust inför de levandes ögon. De visar Fausts kontrakt med Mefisto och dess följder. I denna Dödens labyrint uppstår de besynnerligaste visioner av galenskap, ständig kamp mellan Karneval och Fasta och förtvivlade försök att besvärja Tiden. De som skapat denna alkemiska brygd vill få de levande att färdas från himlen, genom världen, till helvetet och sedan...
Råder det idag en samsyn om att vi lever i de yttersta av tider? Omvärderingar av vårt sätt att leva betraktas vara nödvändiga. Om detta verkar de flesta nu vara överens. Systemet fungerar inte längre. Då är det kanske relevant att undersöka oss själva - människan - utifrån olika aspekter, och vad vi lägger för värde i begrepp som framsteg och utveckling. Är framåtrörelse alltid av godo? Ligger det i vår natur att ständigt vilja mer, utan att reflektera över konsekvenserna? Vill vi sakta ned, tänka efter? Säga "Vänta! Dröj dig kvar! O sköna stund, du är så fin!"?
Där någonstans finns frågorna. Där någonstans finns Faust.
Faust är den konstiga människan, som är vi, med alla våra inneboende motsägelser. Faust är en välgörare och en förstörare. En människa som är spännande, äventyrlig, gränslös i sin strävan, charmig, demonisk och patetisk. Faust är den som aldrig stannar upp, men som egentligen vill dö. En som inte tål begränsningar, som tycker att livet är för litet. En människa som är vetgirig, njutningslysten, förälskad och många gånger hänsynslös. Faust är alla. Du och jag. Som väljer en inte alltid helt oproblematisk följeslagare på färden.
Johann Wolfgang von Goethe arbetade från och till i sex decennier med att ge sina visioner litterär gestaltning i sin berättelse om Faust. Den medeltida myten om magikern Faust som sålt sig till djävulen inspirerade honom till detta både profetiska och tillbakablickande verk, som är ett av världslitteraturens största.
Vår vandring genom Gasklockorna låter de levande inte bara titta på, utan också bli vandrande medresenärer. Här är mötet mellan de levande och döda förutsättningen för äventyret, där besökarna tillsammans med Faust får ge sig iväg för att utforska den lilla världen och sedan den stora, med Mefisto som följeslagare. De som tillsammans med Faust vandrar genom Gasklockorna blir vittnen med en fot i verkligheten och en i dikten. De som vid resans slut kanska kan berätta för de levande vad den varit med om, medan Faust och Mefisto blir kvar i diktens värld. De som kan förmedla frågan till de levande: Förgör vi oss själva?
Lyssna på ett smakprov av musiken till Faust i Gasklockan här!
FAUST I GASKLOCKAN
Fragment, fritt efter en tragedi av Johann Wolfgang von Goethe
Manus: Peter Oskarson, Jan Mark i samarbete med Tomas Forser, Mia Törnqvist, Per Holm och Folkteaterns ensemble
Regi: Peter Oskarson
Scenografi och kostym: Peter Holm
Ljusdesign: Per Sundin
Maskör: Janina Rolfart
Musik: Moto Boy
Arrangemang/dirigent: Karl-Johan Ankarblom
Sånginstudering: Rolf Christianson
Medverkande:
Anna Andersson, Görgen Antonsson, Oskar Humlebo (Moto Boy), Margareta Hallin, Björn Johansson, Arabella Lyons,
Amanda Oskarson, Martin Pareto, Simon Peterson, Marie Skönblom, Kalle Zerpe, Alexandra Zetterberg-Ehn
Gävle Symfoniorkester:
Violin: Peter Olofsson, Åsa Wirdefeldt, Anneli Jonsson, Kerstin Svensson, Anna Kroeker, Lolita Kisonaite, Börje Larsson, Tuulikki Nilsson-Salo, Charles Wood, Ulf Andrén, Finndís Kristinsdóttir, Josef Cabrales-Alin, Dag Björkling, Anne Nilsson, Ulf Nilsson, Jan-Olof Nyman, Ingrid Kytöharu
Viola: Anna Harju, Ingela Hedberg, Ingemar Höglind, Lauriane David, Jörgen Sandlund, Helena Wahlund
Cello: Mats Olofsson, David Peterson, Katarina Lysell, Elise Eide, Maths Nilsson
Kontrabas: Tomas Wahlund, Eugene Maguid, Karin Hansson Lasses, Torvald Svensson
Flöjt: Tobias Carron, Kristin Olsson
Oboe: Ulrika Gjelsnes
Klarinett: Kristina Lindby, Lars Normann
Fagott: Patrik Håkansson, Per Nilsson
Horn: Annamia Larsson, Ulf Linde, Berndt Johansson, Eileen Thormodsen
Trumpet: Victor Silverstone, Odd Inge Gjelsnes
Trombon: Mikael Appelgren
Bastrombon: Torbjörn Lundberg
Tuba: Christer Palm
Slagverk: Glenn Larsson, Anders Lindblad
Chef Gävle Konserthus och Symfoniorkester: Beryl Lunder
Figuranter:
Moniqa Andersson, Maria Andrén, Liselotte Boustedt, Katarina Dahlgren, Olof Edman, Björn Falkenäs, Sami Grönfors, Rebecka Harper, Therese Jirek, Kia Kimhag, Siv Larsson, Björn Marklund, Yasmin Mossberg, Åsa Mårdberg,
Kristina Mårtensson, John Nordin, Åsa Pettersson, Lotta Ramqvist, Ebba Skjefstad, Simon Skjefstad, Saga Skönblom,
Marie Söderquist, Mija-Maria Tomassen, Jasim Tourabi, Emilia Waller, Gustav Wendin, Bosse Westgren
Folkteaterns låtstuga:
Görgen Antonsson, Åsa Andersson, Görgen Antonsson, Gunilla Bohm, Annelie Burman,
Anette Dahlbom, Christer Dahlbom, Kristina Danielsson, Hanne-Marie Delin, Johan Eklund,?Tuomo Frigård,
Sara Ferngren, Anders Frisk, Marie Granar, Göran Hed,?Annika Hed-Ekman, Evy Hedlund, Helena Johansson,
Kristin Johansson,?Margareta Johansson, Sture Johansson, Sara Leffler, Margitha Lindblom,?Bosse Lundgren,
Lena Mattsson, Michael Nylin, Inga Pellhagen, Jenny Peterson,?Bo Rodén, Ulla Rodén,
Monica Wigren-Zakrisson, Erland Zetterqvist
Faust i Gasklockan görs i ett samarbete mellan Folkteatern i Gävleborg, Gävle Symfoniorkester, Skottes Musikteater och Gasklockorna i Gävle/Gävle kommun.
Folkteatern i Gävleborg och Gävle Symfoniorkester skapar även Faust i Gävleborg - en plattform för alla som på olika vis vill arbeta med och utforska de frågor som dramat om Faust väcker. Utgångspunkten är att många och olika konst- och kulturutövare med anknytning till Gävleborg, genom egna konstnärliga uttryck ska kunna arbeta kring tematiken i Faust. Läs mer om Faust i Gävleborg här.
"Historien om välgöraren och förstöraren Faust som nu sätts upp i Gävle är ett mäktigt äventyr. Med 'Faust i Gasklockan' visar regissören Peter Oskarson sitt unika mästerskap som scenisk trollkonstnär."
Ingegärd Waaranperä, Dagens Nyheter
Läs Dagens Nyheters recension här!
"Goethes 'Faust' är en tidlös klassiker. Ett verk som spelats otaliga gånger, som opera, film och teater. Men jag har aldrig sett en sådan bombastiskt scenisk fest som i Peter Oscarssons version som spelas i Gasklockorna i Gävle."
Tharos Gröning, Dala-Demokraten
Läs Dala-Demokratens recension här!
"Oskarson gör sitt ensembleverk om 'Faust' som ett perfekt exempel på vad teaterkonst är - ett universum av detaljer, kroppar och sceniska landskap allt pressat samman till en egen värld."
Lars Ring, Svenska Dagbladet
Läs Svenska Dagbladets recension här!
"Den här föreställningen är en underbart förvirrad gestaltning - helt osmälta obegripligheter samsas med rent magiska teaterstunder - att minnas för min egna evighet."
Per Feltzin, Kulturnytt Sveriges Radio
Lyssna på Kulturnytts recension här!
"'Faust' är ett sceniskt mirakel. Oskarson de luxe. En karnevalisk föreställning. Och kanske kommer man aldrig att få chansen att se en så storslaget iscensatt teater igen."
Bodil Juggas, Arbetarbladet
Läs Arbetarbladets recension här!
"Ur en regi som inte är annat än mästerlig hålls hundratals skådepelare, musiker, scenarbetare ihop i en föreställning som visar vad gasklockeområdet kan - ska! - användas till: Magnifik Oskarsonteater. Samma storhet i scenograf Peter Holm som åter balanserar sin humor och djupa kunskap om rummen i ett ljuvligt fantasteri."
Sanna Wikström, Gefle Dagblad
Läs Gefle Dagblads recension här!
"Det är bara att kapitulera. Föreställningen Faust är teater som går till teaterhistorien redan innan en enda replik har fällts. Så storslaget, genomtänkt, intellektuellt krävande och visuellt förförande."
Christina Busck, Hälsingetidningar
Läs Hälsingetidningars recension här!
Dagens Nyheter: Pod, Mellan Scylla och Charybdis
Arbetarbladet - sista snacket om Faust
Läs Arbetarbladets artikel här!
Gefle Dagblad: Kulturting utan glöden från Faust
Läs Gefle Dagblads artikel här!
Gefle Dagblad: "Faust i backspegeln"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
Arbetarbladet: "Simon är pojken i Fausts glaskula"
Läs Arbetarbladets artikel här!
Gefle Dagblad: "På vandring efter den själ som sålts"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
Arbetarbladet, Kulturtoppen vecka 13
Läs Arbetarbladets artikel här!
Arbetarbladet: "Extra-föreställningar av Faust!"
Läs Arbetarbladets artikel här!
Gefle Dagblad: "Fler föreställningar av Faust"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
SvT Gävleborg: "Fler föreställningar av Faust i Gasklockan"
Sveriges Radio: "Klart: tre extraföreställningar av Faust"
Arbetarbladet: "Fler Faust-föreställningar?"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Ett allkonstverk. Obegripligt och totalt hänförande" - Kulturtoppen vecka 11
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Höga förväntningar på Faust"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
"P4 Gävleborg - Intervju med Peter Oskarson"
Intervju med Peter Oskarson i Sök & Finn med Hasse Persson den 6 mars.
2 timmar och 41 minuter in i programmet.
Lyssna på P4 Gävleborgs intervju här!
"Kroppen, publiken och den lösryckta själen"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
"FAQ om Faust"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Faust i siffror"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Faustfeber i Gävleborg"
Läs TT:s artikel i Eskilstuna-Kuriren här!
"Peter Oskarson gör comeback med mästerverk av Goethe"
Titta på Kulturnyheternas inslag här!
"Har djävulen kommit till Gävleborg?"
Läs Gefle Dagblags artikel här!
"Från Faust till Systrarna - Saga lever nu"
Läs Gefle Dagblads artikel om Saga Skönblom här!
"Varför är Fan så i farten?"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Inför Faust - kan man reflektera utan moral?"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
"Djävulskt för Gävles barn"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Faust i Grekland"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
"Moto Boy gör musiken till Faust"
Läs Gefle Dagblads artikel här!
"Det kommer att bli momumentalt"
Läs Hälsingetidningarna artikel här!
"Aldrig för gammal för scenen"
Läs Arbetarbladets artikel om Margareta Hallin här!
"Grisskrik i Moto Boys 'Faust'-musik"
Titta på Arbetarbladets webb-tvklipp här
"Faust i Gävle speglar vår tid"
Läs Svenska Dagbladets artikel här!
"Alla har en Mefisto och en Faust inom sig"
P4 Gävleborg på besök hos kostymatelje och maskör
Lyssna på inslaget här! (1:03 in i sändningen)
"Oskarson slår ett slag för Faust"
Läs Dagens Nyheters artikel här!
"Smygtitt på Faust"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Vem är ond och vem är god?"
Läs Hälsingetidningars artikel om Arabella Lyons här!
"Peter Oskarson bjuder Djävulen till Gävle"
Läs Arbetarbladets artikel här!
"Folkteatern tillbaka i Gasklockorna"
Läs Arbetarbladets artikel här!
SvDs kritiker tippar om vårens scenkonst
"Fortfarande i en inspirationsfas"
Läs Arbetarbladets artikel om Moto Boy här!
"Nu är vi i ett kaosskede"
Läs Arbetarbladets artikel om Peter Oskarson här!
"Klär scen för drama"
Läs Arbetarbladets artikel om Peter Holm här!
"Peter Oskarson och Folkteatern planerar allkonstverk i Gävle"
Läs Arbetarbladets artikel här!