fbpx
Längd: ca 2 h
3 Speltillfällen

Tre samtal om konstens makt och möjligheter.

”I can’t listen to that much Wagner, ya know? I start to get the urge to conquer Poland.”
Woody Allen i filmen Manhattan Murder Mystery

Det finns konstnärliga verk som på olika platser i världen i olika tider ansetts farliga för människor, vissa av dem så pass att de skulle kunna inspirera sina åskådare eller utövare till onda handlingar. Kan konst ha den makten? Kan konst faktiskt vara farlig? Hur känns i så fall farlig konst att uppleva, och att uppfyllas av? Hur känns den att utöva? Och var går gränsen mellan det konstnärliga verket och hur det används?

Under tre kvällar på Folkteatern, Konserthuset och Länsmuseet bjuder vi in till samtal om dessa frågor. Vi tar del av musik, bildkonst, litteratur och dramatik som historiskt och i nutid anses farliga, och diskuterar detta tillsammans med tonsättare, författare, konstnärer och dramatiker. Välkommen att lyssna och samtala kring konstens påverkan på oss människor.

Linda Mallik, regissör på Folkteatern, kommer att moderera samtalen. Helena Granström som är författare, poet, dramatiker och kulturskribent kommer att delta i panelen vid samtliga tre tillfällen.

Fri entré men förboka dig gärna i formuläret nedan så att vi bättre kan planera kvällarna, det är dock inget krav utan det går att bara dyka upp också.

Samtalen arrangeras av Folkteatern Gävleborg, i samarbete med Gävle Symfoniorkester och Länsmuseet Gävleborg.


Tidigare kvällar:

Onsdag den 1 juni, Länsmuseet

Gäster i panelen denna gång är konstnären Salad Hilowle samt Ingela Jönsson Linke och Ingela Broström som båda arbetar som intendent och pedagog på museet. De utvalda konstverk som kommer att stå i fokus är hämtade ur museets samlingar och är olika exempel på konst som på ett eller annat sätt väckt starka reaktioner, från 1600-talet fram till idag. Konstverken tangerar frågor som rör identitet, politik och anständighet och huruvida konsten kan och bör relatera till detta.

Onsdag den 18 maj, Konserthuset

På det andra tillfället den 18 maj består panelen också av Tobias Broström, tonsättare, och Örjan Hans-Ers, konserthuschef. Panelsamtalet kommer att utgå från tre olika aspekter på musik som på olika sätt ansetts vara farliga antingen historiskt eller i nutid. Under kvällen spelas olika musikexempel och dessutom får vi höra nutida folkmusik från Drömkväde, som är ett musikaliskt möte mellan en kvartett från Symfoniorkestern och riksspelmannen Görgen Antonsson från Folkteatern Gävleborg.

Onsdag den 4 maj, Folkteatern Gävleborg

På det första tillfället den 4 maj består panelen också av Elisa Makarevitch, skådespelare och Max Hebert, dramatiker och författare. Panelsamtalet utgår från dramatiska texter skrivna av bland andra Lars Norén och Rikard Wagner, upplästa av Martin Pareto och Elisa Makarevitch, båda skådespelare på Folkteatern Gävleborg.

 

Spelschema