Hoppa direkt till innehållet

Divasoaréer

Fördjupande samtal om föreställningen Den sårade Divans olika spår.

Just nu spelar Folkteatern Gävleborg Den sårade Divan, efter Karin Johannissons uppmärksammade bok med samma namn. En berättelse om tre starka konstnärer, Agnes von Krusenstjerna, Sigrid Hjertén och Nelly Sachs, som alla också under långa perioder var inskrivna på mentalsjukhus.

Som så ofta på Folkteatern vill vi tillsammans med vår publik dela med oss av det universum vi befinner oss i, i arbetet med en föreställning, så att vi tillsammans kan fördjupa oss i de frågor som berättelsen väcker. I arbetet med Den sårade Divan bjuder vi in till ett antal Divasoaréer där vi får fördjupa oss i föreställningens olika spår.


Vi kommer inom kort att presentera fler tillfällen av Divasoaréer.

 


Tidigare Divasoaréer:
► Folkteaterns foajé, torsdag den 26 september.
Vid detta första tillfälle mötte vi Anna Sanvaresa (tidigare Jörgensdotter), författare till bland annat Drömmen om Ester, en roman om konstnären Ester Henning, som också levde större delen av sitt liv på mentalsjukhus. I samtal med en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg berättade Anna Sanvaresa om Ester Henning, som till skillnad från pjäsens tre huvudpersoner var uppvuxen under mycket fattiga förhållanden, samt reflekterade kring Karin Johannissons bok.

► Hälsinglands museum, Hörsalen, tisdag den 12 november kl 18.00
Gäster: Emma Broström, dramatiker | Petra Fransson, regisassistent | Rita Hjelm, Gunnel Fred, Alexandra Zetterberg Ehn, skådespelare

Hur gör man en pjäs av en akademisk text? Vad betyder dessa tre konstnärsöden från det tidiga 1900-talet för oss idag? Hur förbereder man sig som skådespelare inför att arbeta med så mångfacetterade karaktärer? Denna kväll djupdök vi i idéarbetet bakom en teaterföreställning. Det var ett samtal med konstnärliga upphovspersoner och ensemble i Den sårade Divan, om de tankar som väckts av mötet med berättelsens starka karaktärer och livsöden. Soaré: Vad betyder dessa tre konstnärsöden från det tidiga 1900-talet för oss idag? Hur förbereder man sig som skådespelare inför att arbeta med så mångfacetterade karaktärer?ensemble iDen sårade Divan

chevron-down