Hoppa direkt till innehållet
Kollage med tre foton i en serie. Alexandra i vit klänning med en mustasch som förflyttar sig på olika ställen på kroppen för varje bild.

Digitalt program

Besvärliga kvinnor - av och med Alexandra Zetterberg Ehn

Att vara en besvärlig kvinna kostar på!
Att vara besvärlig är ett uppfodrande projekt.
För mig.
Besvärliga kvinnor är inte att leka med, och inte de som tycker att kvinnorna är besvärliga heller.

Under flera år har jag förhandlat, försökt förhålla mig och försökt vara tydlig och strukturerad. Jag kommit på tusen idéer. Förkastat tusen idéer och jobbat på. Jag har haft kontakt med noga utvalda konstnärer för regi, rum, text och och de har pushat och drivit mig ut på det djupa vatten som jag så gärna ville.

Jag har bildat mig och jag har läst. Jag har gått på salonger och konstutställningar. Jag har läst pjäser. Lyssnat på musik. Läst böcker, sett dokumentärer, filmer, performance och dansföreställningar. En workshop hade jag också. Dramatikern Emma Broström och jag har pratat, vridit och vänt på perspektiv och skrivit många versioner och utkast till texten.

Framför allt har jag mött levande och döda, verkliga och fiktiva, inspirerande och besvärliga kvinnor på min resa. Som silats genom min kropp, genom mig. Ni är inte alla med i föreställningen men ni finns kvar hos mig.

Tack ALLA som hjälpt mig på vägen och tack Folkteatern för förtroendet.

Alexandra Zetterberg Ehn


Tagga gärna @folkteatern och @alexander_zetterberg_ehn om du publicerar foton från föreställningen på instagram.


A room of one's own.

Virginia Woolf

A guy did a horrible thing to me and I tried to make something beautiful out of it.

Emma Sulkowicz

Salong - samtal och stil

Salongen bär på en lång historia av att vara en viktig mötesplats för kultur, samtal och idéutbyte, särskilt för kvinnor. Redan i Aten under antikens Grekland öppnade den vältaliga och intellektuella värdinnan Aspasia dörrarna till dåtidens eliter.

Många kvinnor har genom århundrade saknat tillgång till universitet och andra manligt dominerade offentliga platser. När salongerna på allvar etablerades under det franska 1600-talet, fick kvinnorna en mötesplats där de kunde ta del av och bidra till samtidens kulturella och politiska samtal. Det var oftast kvinnan som var värdinna och hon öppnade sitt hem för en särskild inbjuden samling gäster. Här kunde samtalen om bland annat litteratur, filosofi och politik flöda fritt på lika villkor, man som kvinna.

I Sverige har det funnits flera berömda salongsvärdinnor, bland annat Anna Charlotta von Stapelmohr, som bodde i Stockholm i slutet av 1700-talet, och Malla Silfverstolpe som var känd för sina fredagsaftnar i Uppsala under 1800-talet.

Salongerna var avgörande för spridandet av upplysningens och senare romantikens idéer, då de inte bara knöt samman kulturskapare utan även möjliggjorde för kvinnor att ta del av kulturdebatten.


Jag vet att jag är genial.

Agens von Krusenstjerna

Jag ropar.

Sara Parkman

Streama orginalmusiken från föreställningen

Musiken, som är komponerad av Viktor ”Slim Vic” Zeidner, tar inspiration från kvinnliga artister och rymmer referenser och blinkningar till både klassiska hits och moderna topplistor. Återupplev känslan från föreställningen eller låt dig inspireras inför kommande besök.

Viktor Zeidner är kompositören från Gävle vars musik har hörts i flertalet Folkteaternproduktioner, så som: Den hiskeliga berättelsen om LitenHjärta av glas och Änglaspel. Förutom det var han även livemusiker i Kallocain.


Bergs gamla skola, Torsåker

Bergs gamla skola byggdes år 1907 med 200 kvadratmeter per våning och 3,20 meters takhöjd. Då låg det två stora klassrum på bottenvåningen och två lärarbostäder en trappa upp. Den större lägenheten var avsedd för folkskolläraren med familj, medan den mindre ämnades till den ogifta lärarinnan. Under skolans aktiva år, som sträckte sig in på 1960-talet, passerade generationer av barn genom dess höga dörrar och ekande korridorer. När tiden för skolverksamhet var förbi förvandlades byggnaden till ett konstnärskollektiv. Då valde man att dölja mycket av skolans ursprung under masonitskivor och ytskikten moderniserades.

Foto: Anne Sjödin

Det var inte förrän 2006, när två musikerfamiljer flyttade in i den gamla skolan, som byggnaden förvandlades till ett tvåfamiljshus och musikkollektiv. Genom omfattande renoveringar har huset återfått sina karaktäristiska detaljer genom att bland annat framhäva väggarnas märken från skolans tid. Avlopp och värme har satts in. Den tidigare slöjdsalen, som låg mittemot huvudbyggnaden, har förvandlats till en skrivarstuga.

Samma familjer som flyttade in 2006 har även renoverat byggnaden och bor fortfarande kvar. Sara Fridholm och Christopher Andersson Bång bor på bottenplan, och Jimmy Johansson, Tuva Modéer och deras dotter bor på övervåningen. Bergs gamla skola har under sin långa historia varit en lärdomsplats, kollektiv och hem, och förblir än i dag en plats för arbete, skapande och samvaro.

Källa: Arbetarbladet & Gefle Dagblad


Häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst.

Leonora Carrington

To be female, for me, is to want everything.

Kathy Acker

Spellista för inspiration

Spellistan som Alexandra skapade inför arbetet med Besvärliga kvinnor utgjorde en härlig blandning av olika inspirationer till skapandet av den nya originalmusiken. Energi och experimentlust blandades med melodier och känslor. Körde jag någon gång fast så var det bara att gå in i listan och leta efter nya uppslag och inspirationer. Musiken i föreställningen rymmer många små referenser och blinkningar till både klassiska hits och musik för dagens hitlistor.

Viktor Zeidner

Jag är i kvinnofällan. Nu jävlar ska jag ut.

Aase Berg

Out of control.

Leila K

Besvärlig - ett uppfodrande projekt

Besvärande, betungande, bångstyrig, bökig, irriterande, jobbig, kinkig, knepig, krånglig, marig, mödosam, ohanterlig, omedgörlig, oregerlig, prekär, påfrestande, strulig, störande, svår, svårhanterlig, tröttsam, tålamodsprövande, vansklig.

ur Folkets lexikon


Om du är en flicka måste du spela spelet.

Madonna

There´s a new voice calling. And you can hear it if you try.

Nina Simone
Foto på Alexandra i en guldsoffa i ett hem, ett fönster bakom och blommor vid sidorna

Medverkande

Manus

  • Emma Broström, i nära samarbete med Alexandra Zetterberg Ehn

Förlag

  • Colombine Teaterförlag

Musik, komposition och ljuddesign

  • Viktor Zeidner

Scenografikonsult

  • Anna Ardelius

Regikonsult

  • Charlotte Engelkes

Samtalspartner gestaltning

  • Arabella Lyons

Maskdesign

  • Jessica Hedin

Ljusidé och ljusteknik

  • Ingvar Mikander och Tomas van der Kaaij

Musik

  • Erik Satie - Gymnopédie No. 1
  • Mikael Strömberg - Gnossienne No. 8
  • Vincenzo Bellini - Norma, Casta Diva
  • Mekons & Kathy Acker - I want to tell you about myself
  • Donna Summer - I Feel Love
  • Leila K - Electric (Long version)
  • Rein - Electric
  • Nina Simone - New world coming (darkDARK Remix)

I manus ingår kort text av författarna

  • Leonora Carrington - Ur Down below (Svensk översättning av Kristoffer Noheden)
  • Aase Berg - Ur Haggan
  • Anna Jörgensdotter - Ur Systrarna
  • Citat från:
    • Sara Parkman - Jag ropar
    • Madonna - tal vid Billboard's Woman of the year 2016

Inspelade röster

  • Arabella Lyons läser text av Virginia Wolf - Killing the Angel in the House
  • Kathy Acker

Inspicient

  • Constantin Carlestam

Föreställningsproducent

  • Ingegerd Herlitz

Kostymateljé

  • Lisa Pernebrandt
  • Åsa Ericson

Verkstad

  • David Ekström Wiberg
  • Karl Jörtsö
  • Niklas Wiberg

Kommunikationsstrateg

  • Anna-Karin Berglund

Kommunikatörer

  • Linnea Bäck
  • Linnéa Manzanares
  • Johan Strand

Grafisk form

  • Ebba Löfgren

Foto

  • Tomas van der Kaaij

Scenmästare

  • Thomas Andersson

Belysningsmästare

  • Ingvar Mikander

Tekniker

  • Axel Spjutsvik
  • Anna Sörell

Producenter

  • Peter Oijens
  • Johanna Westlin

Verksamhets- och planeringssamordnare

  • Stefan Björling

Redovisningsekonom

  • Sophie Björkman

Senior advisor

  • Anders Lagnert

Administrativ chef

  • Amanda Torsdotter

Konstnärlig ledare

  • Gro Oskarson Kindstrand

Teaterchef

  • Marcus Hellsten

Tack till:

  • Malin van der Kaaij
  • Carl Olof Berg
  • Anna Jörgensdotter
  • Aase Berg
  • Teresia Pettersson Ö2 Scenkonst
  • samt medverkande workshop 2022:
    • Anna Takanen
    • Annika Nieminen Bromberg
    • Anna Thelin

Besvärliga kvinnor ges under hösten 2024 och planeras fortsätta under 2025 i Gävleborgs län.

chevron-down