

Att vara en besvärlig kvinna kostar på!
Att vara besvärlig är ett uppfodrande projekt.
För mig.
Besvärliga kvinnor är inte att leka med, och inte de som tycker att kvinnorna är besvärliga heller.
Under flera år har jag förhandlat, försökt förhålla mig och försökt vara tydlig och strukturerad. Jag kommit på tusen idéer. Förkastat tusen idéer och jobbat på. Jag har haft kontakt med noga utvalda konstnärer för regi, rum, text och och de har pushat och drivit mig ut på det djupa vatten som jag så gärna ville.
Jag har bildat mig och jag har läst. Jag har gått på salonger och konstutställningar. Jag har läst pjäser. Lyssnat på musik. Läst böcker, sett dokumentärer, filmer, performance och dansföreställningar. En workshop hade jag också. Dramatikern Emma Broström och jag har pratat, vridit och vänt på perspektiv och skrivit många versioner och utkast till texten.
Framför allt har jag mött levande och döda, verkliga och fiktiva, inspirerande och besvärliga kvinnor på min resa. Som silats genom min kropp, genom mig. Ni är inte alla med i föreställningen men ni finns kvar hos mig.
Tack ALLA som hjälpt mig på vägen och tack Folkteatern för förtroendet.
Alexandra Zetterberg Ehn
Tagga gärna @folkteatern och @alexander_zetterberg_ehn om du publicerar foton från föreställningen på instagram.
A room of one's own.
Virginia Woolf
A guy did a horrible thing to me and I tried to make something beautiful out of it.
Emma Sulkowicz
Salongen bär på en lång historia av att vara en viktig mötesplats för kultur, samtal och idéutbyte, särskilt för kvinnor. Redan i Aten under antikens Grekland öppnade den vältaliga och intellektuella värdinnan Aspasia dörrarna till dåtidens eliter.
Många kvinnor har genom århundrade saknat tillgång till universitet och andra manligt dominerade offentliga platser. När salongerna på allvar etablerades under det franska 1600-talet, fick kvinnorna en mötesplats där de kunde ta del av och bidra till samtidens kulturella och politiska samtal. Det var oftast kvinnan som var värdinna och hon öppnade sitt hem för en särskild inbjuden samling gäster. Här kunde samtalen om bland annat litteratur, filosofi och politik flöda fritt på lika villkor, man som kvinna.
I Sverige har det funnits flera berömda salongsvärdinnor, bland annat Anna Charlotta von Stapelmohr, som bodde i Stockholm i slutet av 1700-talet, och Malla Silfverstolpe som var känd för sina fredagsaftnar i Uppsala under 1800-talet.
Salongerna var avgörande för spridandet av upplysningens och senare romantikens idéer, då de inte bara knöt samman kulturskapare utan även möjliggjorde för kvinnor att ta del av kulturdebatten.
Jag vet att jag är genial.
Agens von Krusenstjerna
Jag ropar.
Sara Parkman
Musiken, som är komponerad av Viktor ”Slim Vic” Zeidner, tar inspiration från kvinnliga artister och rymmer referenser och blinkningar till både klassiska hits och moderna topplistor. Återupplev känslan från föreställningen eller låt dig inspireras inför kommande besök.
Viktor Zeidner är kompositören från Gävle vars musik har hörts i flertalet Folkteaternproduktioner, så som: Den hiskeliga berättelsen om Liten, Hjärta av glas och Änglaspel. Förutom det var han även livemusiker i Kallocain.
När AB Gefle Filialbank lät uppföra byggnaden i början av 1850-talet fick Gävle en ny mötesplats i nyantik stil. Byggnaden hade då en våning med entresol och rymde både bankens lokal och börs. Den pampiga entrén med toskanska gjutjärnskolonner och sandstenstrappor, liksom ytterväggarna och de romanska fönstren klarade sig i den stora stadsbranden 1869.
Under 1800-talet var börshuset en central mötesplats för stadens köpmän. Två gånger i veckan hölls handel, ofta kring fartygslaster som ibland kunde byta ägare flera gånger redan innan skeppen nådde hamn. Här fanns även läsrum där Börföreningens medlemmar kunde ta del av handelsinformation från tidningar och telegram. Börshusets läge, med den dåtida fria läge mot Östra Lillån och Gavleån, samt dess imponerande arkitektur bidrog till att huset ansågs vara en av stadens mest storslagna byggnader.
När Grand Hotel uppfördes 1901 och Lillån fylldes igen förlorade börshuset en del av sitt ursprungliga läge och utsikt. Sju år senare byggdes det dessutom på med två våningar av arkitekten Fritz Ulrich, vilket förändrade dess karaktär.
Genom åren har huset haft flera ägare och hyresgäster. Här fanns till exempel Gävles stadsbibliotek som hyrde våningen en trappa upp mellan 1910 och 1938, där dock barn under 15 år till en början inte fick låna böcker. År 1960 såldes huset till ordenssällskapet Hjälpsamheten, som än idag förvaltar det med omsorg.
Ännu finns mycket av den ursprungliga prakten kvar: den cirkelformade börssalen med sitt kupoltak, blyinfattade glasfönster med läns- och landskapsvapen och de rikt utsmyckade rummen. Börshuset står därmed kvar som en viktig symbol för Gävles tid som handels- och sjöfartsstad.
Källa: Gävledraget
Häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst.
Leonora Carrington
To be female, for me, is to want everything.
Kathy Acker
Spellistan som Alexandra skapade inför arbetet med Besvärliga kvinnor utgjorde en härlig blandning av olika inspirationer till skapandet av den nya originalmusiken. Energi och experimentlust blandades med melodier och känslor. Körde jag någon gång fast så var det bara att gå in i listan och leta efter nya uppslag och inspirationer. Musiken i föreställningen rymmer många små referenser och blinkningar till både klassiska hits och musik för dagens hitlistor.
Viktor Zeidner
Här är en lista på de böcker, röster och kvinnor som Alexandra själv låtit sig inspireras av under arbetet med föreställningen.
Besvärande, betungande, bångstyrig, bökig, irriterande, jobbig, kinkig, knepig, krånglig, marig, mödosam, ohanterlig, omedgörlig, oregerlig, prekär, påfrestande, strulig, störande, svår, svårhanterlig, tröttsam, tålamodsprövande, vansklig.
ur Svenska Akademiens ordlista över svenska språket
Om du är en flicka måste du spela spelet.
Madonna
There´s a new voice calling. And you can hear it if you try.
Nina Simone
Urpremiär den 9 november 2024 i en privat lägenhet på Dybeckska gården i Gävle, och spelades därefter på turné på utvalda platser i Gävleborgs län fram till den 30 november. Nypremiär den 6 mars med efterföljande turné till och med den 3 juni. Ett gästspel genomfördes på Östangård, Borrby, Österlen i juli för att sedan återupptas på turné i länet igen med start den 28 augusti. Spelas till och med den 11 oktober 2025.