Hoppa direkt till innehållet

Arabisk Dramatik! (seminarium)

DRAMATIK I ARABVÄRLDEN!

14 - 16 FEBRUARI VARMT VÄLKOMNA

TILL TRE DAGARS SAMTAL KRING TEATER OCH DRAMATIK FRÅN ARABISKTALANDE LÄNDER

I samtalen möter vi:

Kassem Matrod, dramatiker, exilirakier, UK.

Nidal Al-Achkar, konstnärlig ledare, Al Madina Theatre i Beirut, Libanon.

Abdulkrim Berrechid, regissör/teatervetare, Marocko.

Marina Barham, konstnärlig ledare, Al-Harah Theatre, Västbanken, Palestina.

DAG 1 - TEMA: DET ARABISKA DRAMAT!

Lördag 14/2, kl. 10.00 -17.00, Folkteatern i Gävle, moderator; Gunilla Kindstrand.

10.00-10.30 Michael Cocke, konstnärlig ledare på Folkteatern och Dana Marouf, dramaturg Folkteatern, hälsar välkomna på svenska och arabiska

10.30-12.00 Dramat i den arabisktalande världen - en överblick
Vad är fokus? Förhållande till makten? Relationen till väst? Manligt och kvinnligt? Skillnader länder emellan? Det förflutnas roll? Med Kassem Matrod

12.00-13.00 Lunch på egen hand

13.15-13.45 Soptipp utan land av Kassem Matrod i regi av Dana Marouf: på scen: Nidal Fares, tidigare skådespelare vid Bagdads Stadsteater. På arabiska

14.00-15.30 Bort från Aristoteles!
Att skapa ett arabiskt drama byggt på arabiska traditioner och ritualer. Med Abdulkrim Berrechid

15.30-16.00 Kaffe

16.00-17.00 Al Madina Theatre i Beirut, Libanon /
Presentation av teatern med fokus på den dramatik som spelas
Med Nidal Al-Achkar

19.00- Mingel och samvaro

DAG 2 - TEMA: DET ARABISKA DRAMAT!

Söndag 15/2 kl. 10.00 - 17.00, Folkteatern i Gävle, moderator; Gunilla Kindstrand.

10.00 -11.00 Al-Harah Theatre, Västbanken, Palestina
Presentation av teatern med fokus på den dramatik som spelas
Med Marina Barham

11.00-12.00 En irakisk dramatiker i London:
Kassem Matrod om sitt eget skrivande

12.00-13.00 Lunch på egen hand

13.00-14.00 En marockansk dramatiker:
Abdulkerim Berrechid om sitt eget skrivande

14.00-14.30 Kaffe

14.30-16.00 Avslutande samtal
Hur går vi vidare? Hur få upp arabisk dramatik på svenska scener?
Kan vi dela erfarenheter? Vilka i så fall? Hur nätverkar vi oss samman?

Andra frågor som dykt upp under dagarna?

DAG 3 - TEMA: TEATER I EN TURBULENT TID!

Måndag 16/2 kl.18.00-21.00, Södra teatern, Kägelbanan, moderator; Birgitta Englin, VD
Riksteatern

18.00-18.10 Birgitta Englin och Dana Marouf hälsar välkomna på svenska och arabiska

18.15-18.45 Teaterns uppgift från min horisont
Med Abdulkrim Berrechid och Kassem Matrod

18.45-19.15 Soptipp utan Land av Kassem Matrod i regi av Dana Marouf: på scen: Nidal Fares, tidigare skådespelare vid Bagdads Stadsteater. På arabiska

19.15-19.30 Paus

19.30-20.30 Al Madina Theatre, Beirut och Al Harah Theatre, Västbanken, Palestina, Med Nidal Al-Achkar och Marina Barham i ett samtal kring frågor som:
Vilka förutsättningar finns för teaterarbete i Libanon och på Västbanken?
Vilka är konstnärerna och hur arbetar de? Vem spelar man för?
Vilka teman är viktiga?

20.30-21.30 Avslutande samtal.
Vilka erfarenheter, konstnärer och eventuellt publik delar vi? Hur skulle ett ökat utbyte se ut? Hur kan vi inspireras av varandra?
Mingel. Tack till Libanesiska ambassade
SOPTIPP UTAN LAND
Av Kasem Matrud

En man tvingas med våld lämna sitt hem. Han har två alternativ att välja på: antingen huset, eller huvudet. Han tvingas leva på en soptipp tillsammans med andra inte så långt från sitt hus. Frun dör och han vill begrava henne, men vet inte var. Hon kan
inte begravas på kyrkogården, eftersom vägen dit är livsfarlig. Inte heller kan hon begravas på soptippen där allt stinker av sopor och skit. Mannen försöker få kraft från historiska hjältefigurer, men det är förgäves. Till slut bestämmer han sig för att begrava frun i trädgården vid huset, trots att mannen kommer att mista sitt liv. Pjäsen skrevs 1998 och bygger på en verklig händelse i Irak. Dramatikern har träffat hemlösa som bodde på soptippar och samtalade med dem i det krigshärjade landet. Pjäsen spelades samma år och fick första pris på en teaterfestival för monologer i Bagdad. Efter tio år publicerades pjäsen och var fortfarande aktuell eftersom folk ännu lever
på soptippar och hela landet förvandlats till en ruin efter alla krig.
Pjäsen beskriver den vanliga människan som sitter klämd i fattigdom mellan diktatorns tänder och saknar kraft och vilja att stå emot. Kasem Matrud berättar historien med ett poetiskt språk där verkligheten blandas med drömlika och mardrömslika bilder.
Ibland överträffar verkligheten drömmen och omvänt i den här pjäsen. Huvudpersonen går genom ett stort trauma som leder till ett beslut. Mannen blickar tillbaka på historiens ironi och alla hjälteberättelser. Han ser sitt liv som en stor paradox och
går vägen fram mot sitt eget öde.

chevron-down