Hoppa direkt till innehållet
Foto på Folkteatern Gävleborgs teaterhus i Gävle. Huset är inbäddat i grönska från träd, med grusgångar i förgrunden som leder fram till den inglasade entrén

Folkteatern Gävleborg

Med en varierad repertoar som sträcker sig från storslagna produktioner till intima berättarföreställningar, bjuder vi in hela Gävleborgs befolkning att tillsammans med oss utforska vad det innebär att vara människa i vår region och i världen.

Scenkonst för hela länet

Folkteatern Gävleborg har en publik som består av hela länets befolkning. Teatern har turnerat ända från starten, med allt från stora föreställningar till mindre berättarföreställningar, men spelar också på den egna scenen i Gävle.

I all vår verksamhet vill vi befinna oss på en bildningsresa tillsammans med vår publik. Gemensamt upplever, undersöker, forskar och utmanar vi vad det är att vara människa i Gävleborg och världen. En teater är en del av det offentliga rummet och kan utgöra en mötesplats där erfarenheter, omprövningar och drömmar får ta gestalt. Teatern är en unik konstart, där publikens medskapande är utgångspunkten.

Folkteatern ska med sin verksamhet, sina föreställningar och de ämnen som tas upp, bidra till att skapa nya sammanhang där oväntade kontakter knyts och nya aktiviteter och projekt möjliggörs. Omvärlden förändras och vi är övertygade om att levande scenkonst är en så stark kraft i sig själv att vi kan och bör ge oss in i nya sammanhang utan att förlora vår egenart och konstnärliga integritet.

Vi hoppas att vi tillsammans med dig kan spela en roll för hur vårt län och vi som bor här möter framtiden och de nya frågor som den för med sig.

Vår historia

Folkteatern Gävleborg är en regionteater som verkat sedan 1983 i Gästrikland och Hälsingland och som har sitt säte i Gävle. Folkteatern har genom åren utmärkt sig för sitt specifika tilltal, musikalitet, annorlunda och inspirerande val av spelplatser, för hög konstnärlig nivå, undersökande arbetsprocesser och angelägna teman.

I upptakten av teaterns historia användes Sjömanskyrkan i Gävle som lokal för både produktion och administration. Teatern saknade en fast lokal och hade en del av administrationen på Landstingets kansli i Gävle. Men 1983 uppfördes en utbyggnad av Gävle Teater, där stora delar av Folkteatern kunde flytta in året därpå.

Vi har skapat teaterrum, som Heffaklumparna i Bollnäs och Gävle, Teatertältet och Jurtan. Men vägen har också gått via rum laddade med egna berättelser, som Sjömanskyrkan i Gävle, Valsverket i Iggesund, Träteatern i Järvsö och Gasklockorna på Brynäs och en rad andra möjliga och omöjliga platser runt om i länet.

Folkteatern Gävleborg erhåller delfinansiering från Region Gävleborg

Folkteaterns teser

Folkteatern har från 2021 skapat en ny arbetsstruktur där teaterns alla medarbetare är drivande och ansvariga för vårt långsiktiga konstnärliga arbete. Som en startpunkt för den nya riktningen har vi tillsammans formulerat konstnärliga spår och ett antal teser om hur vi vill arbeta under de kommande åren.

  • TEATERN VÄRNAR KONSTEN OCH DET KONSTNÄRLIGA ARBETET
  • TEATERN MÖJLIGGÖR BILDNING OCH FÖRDJUPNING
  • TEATERN SKAPAR MENINGSBÄRANDE SAMMANHANG

Vi organiserar oss för att ge de bästa förutsättningarna för att skapa konstnärlig teater. Därför…

  • arbetar alla Folkteaterns medarbetare med konstnärliga frågor, såväl i det dagliga som i det långsiktiga.
  • avsätter vi tid för inblick i varandras arbetsprocesser och hantverk.
  • strävar vi efter att ge Folkteaterns medarbetare möjlighet att pröva nya arbetsuppgifter och att utveckla egna konstnärliga idéer.
  • behöver vi medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv.

Vår teaterkonst är beroende av publiken, länet och omvärlden. Därför…

  • är publikmöten i och kring teaterhändelsen, såväl som i andra sammanhang en förutsättning i vårt konstnärliga arbete.
  • är varje medarbetare regelbundet representant för Folkteatern vid publikmöten.
  • inrättar vi en extern grupp med rådgivare, som inte arbetar med scenkonst, för att reflektera kring repertoar, riktningar, omvärldens rörelser och våra konstnärliga val.

De hantverk och kunskaper som finns inom teatern är nödvändiga för att skapa konstnärlig teater. Därför…

  • avsätter vi fyra veckor per år för olika former av konstnärligt utvecklingsarbete.
  • möjliggör vi för alla våra medarbetare att öva och reflektera.

Kontinuitet skapar goda förutsättningar för konstnärlig teater. Därför…

  • eftersträvar vi anställningar som sträcker sig över längre tid.
  • arbetar vi långsiktigt med konstnärer, och eftersöker alltid ett bredare och längre samtal än enbart ett specifikt uppdrag.
  • låter vi konstnärliga idéer utvecklas, omformas och omtolkas över tid, såväl internt som publikt.