Kurt Nylanders Stipendiefond bildades 2015 sedan teaterchefen Kurt Nylander donerat delar av sin kvarlåtenskap. Stipendiefonden har innehaft uppdrag att genom åren uppmärksamma någon eller några som utmärkt sig genom sina konstnärskap eller genom annan gärning gjort betydande insatser inom scenkonstområdet i Sverige.
Lördagen den 10 augusti 2024 ägde den sista stipendieceremonin rum i Gävle på Folkteatern Gävleborg. Kurt Nylander tackas för all del scenkonst som han möjliggjort och fortsatt möjliggör genom sin generositet och gärning.
Alla stipendiater:
2024:
BARNENS UNDERJORDISKA SCEN
I en källare på Södermalm i Stockholm har kollektivet i Barnens Underjordiska Scen skapat ett sceniskt paradis, ett landskap där fantasin, tankens och ordets frihet får slå ut i full blom. De fortsätter envist sin lekfulla kamp för fantasins spelplats, en blandning av teater, improvisation, konstinstallation och lek, öppen för alla åldrar.
JÖRGEN THORSSON
Jörgen Thorsson är en mångfacetterad och fantasifull skådespelare. I sin gestaltning av Janne i Morbror Janne – scener från livet på landet lyckades Thorsson förflytta hela den svenska landsbygden - med all sin sorg, sin skönhet och sin kluvenhet – rakt in på stora scenen på Stockholms Stadsteater.
INSTITUTET
Initiativ som söker sig bortom gängse organisationsformer och platser är få inom scenkonsten i Sverige. Institutet är en teater- och performancegrupp som bedriver sin verksamhet i Vitsaniemi i Tornedalen och i Stocksbo kulturhus utanför Färila i Hälsingland. Institutet utforskar scenkonsten modigt och nyskapande, i många olika uttrycksformer och rum, kring samhälleliga och existentiella frågor, och alltid i nära samspel med sin publik.
CAMILLA THERESE KARLSEN
Camilla Therese Karlsen har skapat flera egna föreställningar byggda på sjösamiska myter och berättelser. Hon har också skapat föreställningar och projekt som utforskar urfolkens världssyn och utmanat den västerländska teaterns arbetsmetoder och ifrågasätter de starka kapitalintressen som hotar ödelägga renbetesland och den samiska kulturen.
DANIEL RUDHOLM OCH JOAKIM FERNSTRÖM
Daniel Rudholm och Joakim Fernström har med sin föreställning Människokung Hamlet skapat ett unikt uttryck, en alldeles egen teaterform med rytm, musik, bild och humor i högsätet.
NORRSUNDETS ARBETARTEATER
I över 40 år har Norrsundets Arbetarteater berättat och levandegjort dess hembygds historia frän scenen. De har skapat och utvecklat en teater för, med och av sin plats, och genom allt från lokala legender till nutida historier iscensatt en gemensam historia. De har verkligen något att berätta.
CONSTANTIN CARLESTAM
För första, enda och sista gången delar vi nu ut Kurt Nylanders Hederspris. Mottagaren är självklar. Mannen som följt Kurt sedan Skånska Teaterns dagar, genom starten av Folkteatern, upp på Hälsinglands Träteater, ner i Gasklockorna. Mannen som öppnat och låst alla dörrar, fört ner de storslagna visionerna till de dagliga göromålen. Mannen som fortsatt att lotsa teatern vidare i Kurts anda, även efter det att Kurt lämnat oss. Kurts vapendragare och medarbetare i alla väder. Mannen med det varma hjärtat, som brinner för teatern, för Kurt och för de människor som vigt sina liv i Thalias tjänst.
2022:
SCENKONSTFÖRENINGEN UNDANTAGET
Det är i Kurt Nylanders anda att skapa scenkonst av hög kvalitet i en platsbunden kontext, för, om och inte minst tillsammans med sin publik. Vi vill därför uppmärksamma Undantagets ansträngningar att möjliggöra lokalt förankrad konstnärlig verksamhet som sträcker sig över olika berättelser och uttryck som gestaltas i skiftande sammanhang. Deras incitament till att utveckla den fria scenkonsten i Jämtland, och därmed utmana den norm som alltmer centrerar scenkonsten till landets storstadsregioner vill vi uppmuntra och bereda utveckling för.
RASMUS MONONEN
En lysande och efterfrågad skådespelare och musikalartist som inte nöjt sig med en egen karriär. Med stor kärlek och sällsynt drivkraft har Rasmus Mononen tillsammans med lokalbefolkning och entusiastiska medarbetare skapat en unik teater i sin hembygd, långt bortom allfartsvägarna, ute på den skånska slätten. De av honom regisserade föreställningarna har nått en ny och stor publik och fått storartade framgångar. Atmosfären, den lokala förankringen och den kollektiva kraft som genomsyrar denna teater är helt i Kurt Nylanders anda, det var en sådan teater han drömde om att skapa.
OLEG LIPSTIN & EBERHARD KOEHLER
När kriget rasar i Ukraina utarmas landets teatrar och kulturinstitutioner på kompetens och erfarenhet, samtidigt som ett misstroende breder ut sig för den ryska kulturen och språket. Den ukrainske regissören Oleg Liptsin och den tyske regissören Eberhard Koehler arbetar i ett gemensamt teaterprojekt tillsammans med ukrainska, tyska, ryska och svenska skådespelare. Med konstens hjälp vill de skärskåda krigets och fredens villkor som så påtagligt och tragiskt har påverkat våra liv. För deras ansträngningar att uppmärksamma och stärka den ukrainska och ryska teaterkonsten i dessa tider tilldelas det flerspråkiga projektet When the War is Over ett stipendium, för att möjliggöra att ukrainska skådespelare kan delta i arbetet.
2019:
JAN MARK OCH ANITA MARCUS
De har länge varit drivande och på många sätt oumbärliga i svenskt teaterliv. De har varit med och lagt grunden till ett flertal institutioner och grupper. Under många år har de entusiasmerat, berikat, ifrågasatt, inspirerat och besjälat såväl teaterns medarbetare som publiken. Tillsammans har de skapat en unik länk mellan konstnärliga visioner och en bred folklig förankring, och oförtröttligt har dessa båda eldsjälar visat på nya vägar och möjligheter inom teatern.
HILLEVI BJÖRNSSON
En av de viktigaste försvararna av den konstnärliga processen inom teater är en som sällan uppmärksammas. Ordet inspicient betyder att ”se in i”. Inspicienten ser verkligen in i allkonstverket som teater är: håller i alla trådar, uppmärksammar, vårdar, granskar. Med mod, kraft och tålamod håller hon i arbetsprocesser med hundratals personer såväl på som bakom scenen, och i detta arbete får hon alla att känna sig som värdefulla konstnärer.
LUMOR
I en tid av minskade resurser och rörlighet är det livgivande att se konstnärer som envisas med att utforska och utveckla ensembleteaterns möjligheter i nya och oväntade konstellationer. De har under de senaste åren, genom sina texter och sina föreställningar, med hög konstnärlig kvalitet lyckats skildra mycket av det som skaver i samtiden. Med uppsättningar, gjorda med en imponerande noggrannhet och en omsorg för ensemblearbetet har de, på nya och oväntade sätt skapat en helt egen estetik inom den svenska teatern.
2018:
MONICA WILDEROTH OCH KLARA BJÖRK
Institut för bildning genom konstnärlig praktik. I en tid då teatern och scenkonsten många gånger tycks avstå från tänkande och intellektuella anspråk skapar detta initiativ ett välkommet nytt rum. Ett rum fritt från nyttoaspekter och med en ambition att genom den konstnärliga praktiken möjliggöra ett mänskligt växande.
ANNIKA BRUNSTEN
Ett envist mod och en stor kärlek till teaterkonsten har lett henne till nyskapande sammanhang, många uppbrott och livsavgörande ställningstaganden. Hennes arbete har präglats av en kompromisslös hållning till sin konstnärliga integritet.
2017:
HANNES MEIDAL OCH JENS OHLIN
I en rad uppmärksammade uppsättningar har dessa skapat levande och intelligent teater utifrån angelägna samhälleliga och psykologiska teman. Deras texter, föreställningar och rollgestaltningar är mångbottnade, motsägelsefulla, provocerande och sjudande av liv och musikalitet. I sina verk visar de prov på ett sällsynt kreativt samarbete och vidareutvecklar de mest positiva sidorna i ensembleteaterns, nu så hotade, traditioner.
SOFIA KARLSSON
En musiker, sångare och låtskrivare som genom sin mångsidighet och artistiska bredd utvecklat ett unikt konstnärskap. Hennes tonsättningar spränger gränserna mellan lyrik, musik och scenkonst och gjorde starkt intryck på Kurt under hans levnad.
FOLKTEATERN GÄVLEBORG
På ett enastående sätt har de skapat och vidmakthållit en ensembleteater med stor konstnärlig integritet. De har bjudit den förhärskande projektteatern motstånd och visat hur en teater utanför storstadsregionerna med knappa resurser kan utvecklas till en av de mest intressanta teatrarna i landet.
Om Kurt Nylander
Kurt Nylander började på Skånska Teatern i Landskrona och kom sedan 1983 till Gävle för att vara med och bygga upp Folkteatern Gävleborg. På 1990-talet var han knuten till Hälsinglands Träteater, Stiftelsen Helsingegården och Orionteatern. Kurt återvände därefter till Folkteatern och verkade där som teaterchef från 2006 till sin bortgång 2014. Kurt var alltid noga med att stå i bakgrunden, men i realiteten axlade han ständigt ansvar i verkets centrum. Han kände teaterns beståndsdelar in i minsta detalj, och han sörjde för att allt, in i minsta lilla handgrepp fick tillräckligt med resurser och kärleksfull omsorg. Kurts arbete präglades alltid av noggrannhet, humor och en enorm kärlek till teatern.