Pod Faust är en podcastserie som ger inblick i arbetet med föreställningen Faust i Gasklockan. Här får ni ta del av arbetet som sker bakom kulisserna från olika perspektiv. Några av de som arbetar med föreställningen berättar om just deras arbete och de utmaningar som väntar.
I det sjunde och avslutande avsnittet av Pod Faust möter vi Oskar Humlebo a.k.a. Moto Boy som tillsammans med dirigenten och arrangören Karl-Johan Ankarblom samtalar om den musikaliska resa de gjort tillsammans under detta Faustprojekt.
I det sjätte avsnittet av Pod Faust möter vi skådespelarna Alexandra Zetterberg Ehn, Martin Pareto och Marie Skönblom som berättar om förberedelser och förväntningar inför att spela rollen som Mefisto.
I det femte avsnittet av Pod Faust möter vi manusförfattaren, scenografen och dockmakaren Hans Kellerman, skådespelarna och musikerna Mats Jadin och Ove Zacco Andersson och regiögat Bo W Lindström. De pratar om processen med Skottes Musikteaters Lilla Faust, om musiken, manuset, och att kanalisera sig genom dockorna och ständigt vara närvarande.
I fjärde avsnittet av Pod Faust möter vi tre fjärdedelar av dramaturgiatet till Faust i Gasklockan. De talar om deras olika inställningar till materialet och föreställningen, och hur det har varit att arbeta flera dramaturger tillsammans. Men också om hur det har varit att ta sig an ett så märkligt och stort verk som Goethes Faust I och II, och vad som varit svårast och roligast.
I tredje avsnittet av Pod Faust möter vi scenografen och kostymören Peter Holm, ljusdesignern Per Sundin och koreografen och regiassistenten Anna Westberg. De talar om sina olika arbetsprocesser, betydelsen av rummen och vad som inspirerar dem.
I andra avsnittet av Pod Faust möter vi skådespelarna Kalle Zerpe, Anna Andersson och Björn Johansson som talar om repetitionerna, förarbetet och utmaningarna. Och om det märkliga att de allesammans faktiskt spelar Faust…
I första avsnittet av Pod Faust möter vi regissören Peter Oskarson. Han berättar om hur tanken om att göra just Faust här i Gävleborg växte fram, om sitt och dramaturgiatets arbete med manuset, och om de pågående repetitionerna på Gasklockorna.