Att vara en besvärlig kvinna kostar på!
Att vara besvärlig är ett uppfodrande projekt.
För mig.
Besvärliga kvinnor är inte att leka med, och inte de som tycker att kvinnorna är besvärliga heller.
Under flera år har jag förhandlat, försökt förhålla mig och försökt vara tydlig och strukturerad. Jag kommit på tusen idéer. Förkastat tusen idéer och jobbat på. Jag har haft kontakt med noga utvalda konstnärer för regi, rum, text och och de har pushat och drivit mig ut på det djupa vatten som jag så gärna ville.
Jag har bildat mig och jag har läst. Jag har gått på salonger och konstutställningar. Jag har läst pjäser. Lyssnat på musik. Läst böcker, sett dokumentärer, filmer, performance och dansföreställningar. En workshop hade jag också. Dramatikern Emma Broström och jag har pratat, vridit och vänt på perspektiv och skrivit många versioner och utkast till texten.
Framför allt har jag mött levande och döda, verkliga och fiktiva, inspirerande och besvärliga kvinnor på min resa. Som silats genom min kropp, genom mig. Ni är inte alla med i föreställningen men ni finns kvar hos mig.
Tack ALLA som hjälpt mig på vägen och tack Folkteatern för förtroendet.
Alexandra Zetterberg Ehn
Tagga gärna @folkteatern och @coraliezetterberg om du publicerar foton från föreställningen på instagram.
A room of one's own.
Virginia Woolf
A guy did a horrible thing to me and I tried to make something beautiful out of it.
Emma Sulkowicz
Salongen bär på en lång historia av att vara en viktig mötesplats för kultur, samtal och idéutbyte, särskilt för kvinnor. Redan i Aten under antikens Grekland öppnade den vältaliga och intellektuella värdinnan Aspasia dörrarna till dåtidens eliter.
Många kvinnor har genom århundrade saknat tillgång till universitet och andra manligt dominerade offentliga platser. När salongerna på allvar etablerades under det franska 1600-talet, fick kvinnorna en mötesplats där de kunde ta del av och bidra till samtidens kulturella och politiska samtal. Det var oftast kvinnan som var värdinna och hon öppnade sitt hem för en särskild inbjuden samling gäster. Här kunde samtalen om bland annat litteratur, filosofi och politik flöda fritt på lika villkor, man som kvinna.
I Sverige har det funnits flera berömda salongsvärdinnor, bland annat Anna Charlotta von Stapelmohr, som bodde i Stockholm i slutet av 1700-talet, och Malla Silfverstolpe som var känd för sina fredagsaftnar i Uppsala under 1800-talet.
Salongerna var avgörande för spridandet av upplysningens och senare romantikens idéer, då de inte bara knöt samman kulturskapare utan även möjliggjorde för kvinnor att ta del av kulturdebatten.
Jag vet att jag är genial.
Agens von Krusenstjerna
Jag ropar.
Sara Parkman
Ingenjören och stadsmurmästaren G N Runer hade redan i december 1869, bara ett halvår efter stadsbranden, ritat ett tvåvånigt bostadshus på hörntomten vid Kyrkogatan åt grosshandlare Haegerstrand. Dybeckska gården, som den senare kom att kallas, var en av de första gårdarna som stod färdig vid återuppbyggnaden av staden. Idag är gården en av de få som finns kvar från tiden. Den rymmer ett bostadshus med kontor samt en enkel gård med ett gårdshus och en uthuslänga med stall, vedbod och avträde. Ett representativt trapphus med ingång från Kyrkogatan leder upp till den stora våningen om åtta rum och kök i övervåningen. Där skulle grosshandlaren själv bo med sin familj.
Mot Kyrkogatan ligger fem rum i fil, med en matsal i mitten. Från gårdssidan finns det två entréer till huset, den ena genom den senare tillkomna glasverandan in till det stora trapphuset och den andra till ett särskilt trapphus med ingång till pigkammare och kök.
Matsalen, med väggpanel, dörröverstycken och väggfasta skåp samt kakelugn i jugendstil kan vara utförda av Boberg. I det här rummet finns ett krysantemummotiv vilket återkommer i alla snickerier. Biblioteket och herrummet är även de rikt utsmyckade med träpanel, tak och dörrar boaserade i brunt. Det är dock mer osäkert om även dessa inredningar skulle härröra från Ferdinand Boberg. Det finns flera magnifika kakelugnar i den övre våningen, samt paneler och väggfasta skåp av stort intresse. Trapphuset är rikt smyckat med bruna snickerier, gul lädertapet, färgade glas i fönstren samt en vacker och välbevarad takmålning.
De sentida tilläggen i huset är få. Hela gården är mycket välbevarad både exteriört och interiört. Gårdsmiljön, med det höga planket mot gatan är unikt välbevarad men typisk för 1870-talets Gävle.
Källa: Länsstyrelsen Gävleborg
I hjärtat av Stocksbo, inrymt i byskolans gamla väggar från 1920-talet, lever idag en kulturplats. Byggnaden som en gång samlade barn och lärare har blivit ett nav för Stocksbos kulturliv och en levande mötesplats fylld av historia.
Fram till 1990 bedrevs skolverksamhet i den byggnad som idag är Stocksbos Kulturhus. När den gamla skolan lades ner, med motiveringen att elevunderlaget var för skralt, tog Stocksbo Byalag över fastigheten. För en symbolisk summa av en krona köpte och renoverade föreningen varsamt byggnaden för att tillgängliggöra lokalerna för fler besökare.
Mellan åren 1994–1995 fick skolan återigen liv då Byalaget hyrde ut skolan till Färila Centralskola som under den här perioden renoverade sina lokaler.
Den 1 september 2011 hamnade den gamla skolan återigen på säljmarknaden och denna gång överlåtes byggnaden till Mikael Sjölund och Cecilia Hast.
Det dröjde fram till 2022 tills det att byggnaden fick den funktion som den har idag. Fyra konstnärer och kulturentusiaster förverkligade då drömmen om ett kulturhus där bygden kunde samlas under samma tak och uppleva olika former av kultur.
Sveas Kafé huserar i den historiska byggnaden som kallades Gamla Komministergården, uppförd 1850. Byggnaden ägdes av kyrkan fram till mitten av 1900-talet, då den övergick i Ockelbo kommuns regi. Under denna tid användes övervåningen som kontor för socialtjänsten, och senare blev huset även hem för den öppna förskolan.
När basketintresset växte i Ockelbo blev Gamla Komministergården en viktig del av ortens sporthistoria. Gästande basketspelare från olika håll kom hit för att delta i turneringar och behövde boende. Som svar på detta blev byggnaden ett basketkansli och vandrarhem.
År 2017 övertog Karin Magnusson fastigheten och drev vidare vandrarhemsverksamheten. När nya brandföreskrifter krävde omfattande ombyggnationer stod verksamheten inför en osäker framtid. Karin bestämde sig då för att avsluta vandrarhemsverksamheten och inleda en ny epok.
Sedan 2019 driver hon Sveas Kafé i den nyrenoverade byggnaden, nu inredd i sekelskiftesstil och anpassad för att välkomna besökare till en varm och genuin miljö fylld av historia och karaktär.
Häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst, häst.
Leonora Carrington
To be female, for me, is to want everything.
Kathy Acker
Spellistan som Alexandra skapade inför arbetet med Besvärliga kvinnor utgjorde en härlig blandning av olika inspirationer till skapandet av den nya originalmusiken. Energi och experimentlust blandades med melodier och känslor. Körde jag någon gång fast så var det bara att gå in i listan och leta efter nya uppslag och inspirationer. Musiken i föreställningen rymmer många små referenser och blinkningar till både klassiska hits och musik för dagens hitlistor.
Viktor Zeidner
Besvärande, betungande, bångstyrig, bökig, irriterande, jobbig, kinkig, knepig, krånglig, marig, mödosam, ohanterlig, omedgörlig, oregerlig, prekär, påfrestande, strulig, störande, svår, svårhanterlig, tröttsam, tålamodsprövande, vansklig.
ur Folkets lexikon
Om du är en flicka måste du spela spelet.
Madonna
There´s a new voice calling. And you can hear it if you try.
Nina Simone
Besvärliga kvinnor ges under hösten 2024 och planeras fortsätta under 2025 i Gävleborgs län.