Ett konst- och kulturprojekt för barn och unga med svåra intellektuella funktionsvariationer
Projektet Scen:se riktade sig till barn och unga på grund- och gymnasiesärskolan och pågick 2018-2020. Två teaterföreställningar, dramapedagogiska metoder samt en konstutställning arbetades fram och turnerade nationellt. Projektet var ett samarbete mellan Folkteatern Gävleborg, Riksteatern Barn & Unga och Hälsinglands Museum. Huvudman var Hudiksvalls kommun.
Scen:se var ett unikt treårigt projekt där konst skapades specifikt för barn och unga med intellektuella funktionsvariationer. Syftet var att alla ska få möjligheten att uppleva konst och kultur oavsett funktionalitet eller behov.
Projektet ville utmana konventionerna för hur konst- och kulturaktörer kan göra sin verksamhet tillgängliga för en ung publik med särskilt särskilda behov. Med sinnlighet, sensoriska, upplevelsebaserade och interaktiva uttryck och tilltal erbjöd projektet konstnärliga upplevelser för just dessa målgrupper.
Folkteatern Gävleborg, en av samarbetsparterna i Scen:se, producerade två teaterföreställningar inom projektet, Stranden och Shakespeares Hjärtslag, båda i samarbete med välrenommerade engelska scenkonstnärer med lång erfarenhet av att producera teater specifikt utformade för barn och unga på särskolorna.
Regi
Koreograf och Regiassistent
Medverkande
Dramapedagog
Scenograf och kostymdesigner
Kompositör och musikansvarig
"Folkteaterns nya föreställning: Vacker och meditativ teater för dem som känner med sina sinnen"
/ Christina Busck, Gefle Dagblad
"Alla sinnen stimulerades när elever på Stenbergaskolans grundsärskola i Ljusne fick uppleva teaterpjäsen Stranden."
/ Markus Norin, Hela Hälsingland
"Teater för alla sinnen"
/Riksteaterns tidning Scenen
"Färgsprakande fysisk teater för alla sinnen"
/Åsa Borefur, Barometern
"Vi lär oss att lyssna"
/ Gefle Dagblad
"Scen:se är konst för alla"
/Länsteatrarna i Sverige
"De spelar teater skapad speciellt för särskoleelever"
/ Hela Hälsingland
Intervju om Scen:se med Eva von Hofsten
/P4 Uppland