fbpx
Längd: uppgift saknas
1 Speltillfällen

Just nu spelar Folkteatern Gävleborg Den sårade Divan, efter Karin Johannissons uppmärksammade bok med samma namn. En berättelse om tre starka konstnärer, Agnes von Krusenstjerna, Sigrid Hjertén och Nelly Sachs, som alla också under långa perioder var inskrivna på mentalsjukhus.

Som så ofta på Folkteatern vill vi tillsammans med vår publik dela med oss av det universum vi befinner oss i, i arbetet med en föreställning, så att vi tillsammans kan fördjupa oss i de frågor som berättelsen väcker. I arbetet med Den sårade Divan bjuder vi in till ett antal Divasoaréer där vi får fördjupa oss i föreställningens olika spår.


Vi kommer inom kort att presentera fler tillfällen av Divasoaréer.

 


Tidigare Divasoaréer:
► Folkteaterns foajé, torsdag den 26 september.
Vid detta första tillfälle mötte vi Anna Sanvaresa (tidigare Jörgensdotter), författare till bland annat Drömmen om Ester, en roman om konstnären Ester Henning, som också levde större delen av sitt liv på mentalsjukhus. I samtal med en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg berättade Anna Sanvaresa om Ester Henning, som till skillnad från pjäsens tre huvudpersoner var uppvuxen under mycket fattiga förhållanden, samt reflekterade kring Karin Johannissons bok.

► Hälsinglands museum, Hörsalen, tisdag den 12 november kl 18.00
Gäster: Emma Broström, dramatiker | Petra Fransson, regisassistent | Rita Hjelm, Gunnel Fred, Alexandra Zetterberg Ehn, skådespelare

Hur gör man en pjäs av en akademisk text? Vad betyder dessa tre konstnärsöden från det tidiga 1900-talet för oss idag? Hur förbereder man sig som skådespelare inför att arbeta med så mångfacetterade karaktärer? Denna kväll djupdök vi i idéarbetet bakom en teaterföreställning. Det var ett samtal med konstnärliga upphovspersoner och ensemble i Den sårade Divan, om de tankar som väckts av mötet med berättelsens starka karaktärer och livsöden. Samtalet leddes av en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg.

► Supé + Soaré på Järvsöbaden, onsdag den 20 november | Supén serveras kl 18.00, Soarén startar kl 19.30 | Pris: 260 kr

Gäster: Emma Broström, dramatiker | Petra Fransson, regisassistent | Rita Hjelm och Alexandra Zetterberg Ehn, skådespelare

Supé: klockan 18.00 serveras tvårätters supé i matsalen. Det är begränsat antal platser så föranmälan krävs för hela evenemanget.

Soaré: Hur gör man en pjäs av en akademisk text? Vad betyder dessa tre konstnärsöden från det tidiga 1900-talet för oss idag? Hur förbereder man sig som skådespelare inför att arbeta med så mångfacetterade karaktärer? Denna kväll djupdök vi i idéarbetet bakom en teaterföreställning. Det var ett samtal med konstnärliga upphovspersoner och ensemble i Den sårade Divan, om de tankar som väckts av mötet med berättelsens starka karaktärer och livsöden. Samtalet leddes av en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg.

► Sågtäktens Bygdegård, onsdag den 11 december kl 19.00
Gäster: Rita Hjelm, Gunnel Fred, Alexandra Zetterberg Ehn

Denna kväll bjöd vi in till en inblick i de tre begåvningarnas konstnärliga världar. I samtal med en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg presenterade skådespelarna som spelar de tre divorna, Sigrid Hjerténs måleri, Nelly Sachs poesi och Agnes von Krusenstiernas författarskap, som en bakgrund till föreställningen.

► Gävle Teater, Café Amadeus, onsdag den 18 december kl 18.30
Gäst: Anna Williams om Agnes von Krusenstjernas liv och författarskap

I denna Divasoaré djupdök vi tillsammans med litteraturprofessor Anna Williams i Agnes von Krusenstjernas liv och författarskap. Utgångspunkten för kvällen var Anna Williams uppmärksammade biografi, ”Från verklighetens stränder: Agnes von Krusenstjernas liv och diktning”, hennes andra bok ”Och jag vet att jag är genial: Agnes von Krusenstjernas brev 1903-1940”, samt den bortgångna professor emerita Karin Johannissons bok ”Den sårade divan : om psykets estetik”.

Agnes von Krusenstjerna, född 9 oktober 1894 i Växjö, flyttade tillsammans med sin familj vid åtta års ålder till Gävle. Hon flyttade sen till Stockholm vid femton års ålder men återvände i många av sina böcker till tiden i Gävle.

Agnes studerade vid Anna Sandströms högre lärarinneseminarium i Stockholm. Hon debuterade 1917 med Ninas dagbok, men fick sitt stora genombrott med romanerna om Tony som publicerades mellan 1922 och 1926.

► Fiket, Hofors, lördag den 25 januari kl 13.00
Gäster: Rita Hjelm, Alexandra Zetterberg Ehn

Vi bjöd in till en inblick i de tre begåvningarnas konstnärliga världar. I samtal med en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg presenterade skådespelarna som spelar de tre divorna, Sigrid Hjerténs måleri, Nelly Sachs poesi och Agnes von Krusenstiernas författarskap, som en bakgrund till föreställningen.

► PRO:s Folkhögskola, Gysinge, tisdag den 4 februari kl 19.00
Gäster: Rita Hjelm, Alexandra Zetterberg Ehn

Denna kväll bjöd vi in till en inblick i de tre begåvningarnas konstnärliga världar. I samtal med en av Folkteaterns konstnärliga ledare och dramaturg Erik Uddenberg presenterade skådespelarna som spelar de tre divorna, Sigrid Hjerténs måleri, Nelly Sachs poesi och Agnes von Krusenstiernas författarskap, som en bakgrund till föreställningen.

Spelschema