fbpx

Kärleken Är Fri!?


KAF_logo

Föreställningen KÄRLEKEN ÄR FRI!? genomför under våren sin fjärde spelperiod. Sedan föreställningen hade premiär våren 2014 har den gett 178 föreställningar, besökt 32 skolor och spelat för 15 000 personer. Med nypremiär i februari inleds våren turné, denna gång i Luleå och Umeå!

 


 

Se föreställningens trailer här!

Folkteatern i Gävleborg är en av samarbetsparterna i ett nationellt Arvsfondsprojekt, Kärleken är fri, vars syfte är att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck. Övriga samarbetsparter i projektet är Länsstyrelsen Östergötland, Rädda Barnen och andra frivilligorganisationer som arbetar med problematiken.
Läs mer om projektet här www.dinarattigheter.se

Kaf _text

Teaterföreställningen KÄRLEKEN ÄR FRI!? handlar om individens rättighet att välja identitet och grupptillhörighet i relation till kärlek, familj, kultur, tradition och samhälle. Det handlar om ungas rättigheter till sin kropp, sin sexualitet och att själva få välja partner. Även om det främst är flickor som är utsatta förhedersrelaterat våld och förtryck så är även pojkarna utsatta. De tvingas även till att kontrollera sina systrar. I föreställningen berörs också hur det kan vara att leva som hbtq-person inom en hederskontext. Rättighetsperspektivet och kärlekstemat utgör grunden för föreställningen som riktar sig till en bred publik.

KÄRLEKEN ÄR FRI!? spelas på turné, framförallt på skolor för årskurs 9 till årskurs 3 i gymnasiet, i Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå och Luleå. Hösten 2015 spelar vi i Stockholm, Örebro och Göteborg.

 


 Recensioner:

”I impressionistiskt tecknade, snabba, korta scener gestaltas situationer där ungdomar i det sekulariserade Sverige utsätts för hederskulturens våld och förtryck. De som annars flimrar förbi i rubriker och nyhetsflashar framträder nu personligen.”
Karin Kämsby, Hälsingetidningar

”Pedagogiskt och starkt om hedersvåld”
Läs recensionen i nummer.se här!

”Några av berättelserna är baserade på sanna historier, andra fiktiva, några mer eller mindre självupplevda av textförfattarna, andra skrivna med bakgrund i samtal. Oavsett: De här livsödena finns. Här och nu.”
Lisa Pehrsdotter, Gefle Dagblad
Läs Gefle Dagblads recension här!

”Hans vana hand med ämnet märks, och inte minst i den unga tonträffen. En annan regissör hade kanske tassat mer försiktigt, medan Cocke vågar skämta i ena stunden för att i nästa växla över till hedersvåldet när det är som svartast.”
”Michael Cocke och ensemblen lyckas förvånansvärt bra med att låta livet vara så skitigt och krångligt som det är i verkligheten.”
Kristian Ekenberg, Arbetarbladet
Läs Arbetarbladets recension här!

 


Förhandsreportage:

”Är kärleken verkligen fri?”
Lyssna på P3 Din Gatas reportage här!

”Fri kärlek tar fighten mot hedersvåldet”
Läs artikeln i Vårt Malmö här (sidorna 20-21)

”Kärleksveckor för att unga ska få välja fritt”
Lyssna på P4 Malmöhus reportage här!

”Rätten att partner välja inte självklar”
Titta på SVT Sydnytts reportage här!

”Kärleken är fri 2014-17”
Läs Edicos artikel här!

”Pjäs gör hedersfrågor allmängiltiga”
Läs Landets Frias artikel här!

”Det här är min bransch, mitt liv”
Läs Gefle Dagblads intervju med Siham Shurafa här!

”Säg ett grekiskt drama som inte handlar om heder””
Läs Arberbetarbladets intervju med Susan Taslimi här!

 


Regi: Michael Cocke
Dramaturg:
Åsa Lindholm
Scenografi:
Katrin Brännström
Maskör:
Janina Rolfart
Ljussättning:
Lina Benneth
Producent:
Mika Oskarson Kindstrand och Anna Thelin
Dramapedagog:
Elin Callmer

Medverkande: Fikret Çesmeli, Hanna Dawit, Furat Jari, Susan Taslimi, David Weiss

Michael Cocke har tidigare regisserat flera föreställningar som på olika sätt belyst hedersfrågan: ”Elektras systrar” (2002), ”Elektras bröder” (2004) samt ”Elektra show” (2007)

_______________________________________________________________________________________________

MER OM PJÄSEN

De sju dramatikerna har använt sig av egna erfarenheter, intervjuer, rättegångsprotokoll med mera för att på olika sätt vrida och vända på frågan – Är kärleken fri? – sett ur ett hedersperspektiv. Texterna berör förbjuden kärlek och förälskelse, systerskap, vi pratar om värderingar, kön och rättigheter.

Vi möter hederskulturen som ett sätt att leva, som en vardag och hur man i det kan bli medveten om att det finns andra sätt att se på saken.

Vi möter en pojke som för att vinna sin pappas kärlek går med på något som ska rasera alla hans egna framtidsdrömmar till fördel för familjen och dess fortsatta existens.

Vi möter en flicka som ensam men stark lyckas bryta med familjen som misshandlar och begränsar henne. Hennes historia visar hur det kan vara att stå ensam mot världen utan någon familj som stöttar och hur hårt man kan behöva kämpa för att få rätt hjälp av myndigheterna.

Vi möter den rädsla alla bär på att göra sina föräldrar besvikna. Att älska ”fel”. Vad händer om man bryter mot skrivna eller oskrivna regler? Rädslan för att bli utfryst och ensam, dömd till att gå hem till en tom lägenhet utan någon att ringa till när det går bra eller gråta ut hos när man är ledsen och modlös.

Och när det går fel; när kontrollen inte fungerar och kollektivet sluter sig samman för att likvidera individen som blivit ett sådant oerhört hot mot dem genom sin frihetslängtan.

I polisförhör möter vi en ung man som mördat sin syster. Hur kan det gå så långt att en pojke drivs till att mörda sin egen älskade familjemedlem?

Istället för att förfasa oss över tidningsrubriker och bestialiska mordhistorier, så vill vi försöka förstå. För i grunden av alla dessa unga människors historier finns samma enkla längtan: Jag vill ju vara fri. Men om det inte går? Om jag inte kan bli fri? Om jag inte ens längre vet vad frihet är? Vad händer då med mig som ung människa? När en ung människas framtidshopp och livsglöd släcks ut, det är då det blir riktigt farligt.

                                 

RB      ARVLansstyrelsen